Svensk konståkare besegrade VM-medaljör i Grand Prix

Svensk konståkare besegrade VM-medaljör i Grand Prix

Konståkaren Alexander Majorov blev sjua i Grand Prix-tävlingen Skate America med totalt 208,72 poäng, efter en bra friåkning med fem rena tripplar. Han tog bland annat en fin skalp genom att hålla undan för ryssen Artur Gachinski, som tagit både EM- och VM-medalj.

Förutom de fem rena tripplarna gjorde Majorov även en trippel axel som fick lite minuspoäng från domarna, och i kvadruppel toeloop blev det ett fall. Men 133,75 i friåkningen får ändå ses som ett mycket bra resultat, liksom totalresultatet 208,72. Att han så tidigt på säsongen lyckas besegra Gachinski från Ryssland är ett gott tecken inför framtiden, eftersom denne tog silver i EM 2012 och brons i VM 2011. Majorovs bästa resultat är en sjätte plats vid EM 2013.

Särskilt fina poäng fick Majorov, som tävlar för Luleå KK, för trippel ögel, stegsekvensen, och för en av kombinationspiruetterna.

Tre japaner och tre amerikaner kom före Majorov, och segraren Tatsuki Machida från Japan slutade på 265,38 poäng.

Skate America i Detroit är årets första Grand Prix-tävling och det var under natten mot söndag som friåkningen avgjordes.

Under natten mot lördag tävlade herrarna sitt kortprogram, och där var Majorov, trots ett fall i kvadruppel toeloop bara drygt fem poäng från medalj. 22-åringens resultat 74,97 var faktiskt det högsta någon svensk gjort i en ISU-tävling.

Och Alexander Majorov var nöjd med sitt åk, hälsade han via mejl till Svenska Konståkningsförbundets hemsida:

- Det var helt okej. Även om jag missade min kvadruppel, så var det ett bra försök som var fullroterat. Åkningen kändes helt okej så det är en bra start inför morgondagens friånking.

Se tävlingsresultaten här

För mer information och kontakt:

Carina Skoog, lagledare på plats i Detroit: 070-444 16 90
Anna Berglund, presskontakt: 0707-41 36 95