Synkro-VM 2018 till Stockholm – projektledare tillsatt

Synkro-VM 2018 till Stockholm – projektledare tillsatt

6–7 april 2018 anordnas VM i synkroniserad konståkning, konståkningens lagsport, i Stockholm. Nu står det klart att Svenska Konståkningsförbundets projektledare för mästerskapet blir Tussan Rix, som projektleder sitt fjärde internationella mästerskap på hemmaplan.

Tussan Rix är ett rutinerat namn inom mästerskapssammanhang, med projektledning av EM 2003 och VM 2008 i singel, paråkning och isdans samt VM i synkroniserad konståkning 2005 på meritlistan. Mästerskap som alla bidrog till att Stockholm blev utvald att anordna EM i singel, paråkning och isdans 2015 och nu världsmästerskapet i synkro 2018.

Efter en åtta år lång paus från konståkningsmästerskapen, då hon fokuserat på jobbet som kabinchef på SAS, är hon tillbaka som projektledare för VM i synkroniserad konståkning 2018 i Stockholm.

– Att ha internationella mästerskap i huvudstaden och fortsätta etablera synkroniserad konståkning i Stockholmsregionen känns både roligt och viktigt. Sverige har tidigare fått beröm för att vi anordnat internationella tävlingar av toppklass och det ska bli spännande att få alla 21 länder som deltar till Stockholm, säger Tussan Rix.

Arbetet är redan i full gång och just nu förbereder man det stora arbetet med att samla volontärer inför och under mästerskapet.

– Det skulle inte vara möjligt att genomföra ett sådant här evenemang utan de otroliga krafter som finns hos alla frivilliga, som stöttar och gör dessa tävlingar möjliga. Därför ska det bli otroligt kul att starta arbetet med att samla dessa, säger Tussan Rix.

VM i synkroniserad konståkning 2018 anordnas 6–7 april i Stockholm. Biljetter släpps tidig vår 2017.

Siffror från VM i synkroniserad konståkning 2012, Göteborg
900 ackrediterade
21 deltagande lag
500 åkare
200 volontärer

Lite kortfakta om synkroniserad konståkning
Synkroniserad konståkning (synkro) är konståkningens lagsport. Det är konståkningens yngsta disciplin och sedan år 2000 arrangeras varje år ett officiellt VM.

Ett tävlande lag består av 16 åkare på isen och upp till fyra reserver. Man tävlar med ett kortprogram och ett friåkningsprogram. Programmen består av olika element, såsom passeringar, piruetter, hopp, lyft och cirklar som vävs samman med olika friåkningsrörelser och steg. Även variationer i handfattningar bedöms av domarna.

Det första världsmästerskapet, ISU World Synchronized Skating Championships, hölls år 2000 i Minneapolis, Minnesota, USA och vanns av Sverige. Totalt har Sverige vunnit VM sex gånger.

Här hittar du kortare instruktionsfilmer med några av elementen i synkro: http://skatesweden.se/sv/konstakningensabc/synkroskola

Uppdateringar och nyheter om VM 2018 – www.skatesweden.se/synkro2018