44 miljoner till Lutherhjälpens arbete

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 11:09 CEST

Thomas Ekelund, pressekreterare, tfn: 018-16 96 93, 0730-23 32 71. Pressjour utanför kontorstid: 018-16 94 75. e-post: thomas.ekelund@svenskakyrkan.se www.svenskakyrkan.se/lutherhjalpen

44 miljoner kronor – det är det preliminära resultatet för Lutherhjälpens 42:a fasteaktion som avslutades på palmsöndagen Det är en ökning med nästan 3,3 miljoner jämfört med förra året.

– Återigen kan vi tacka ombuden för ett fantastiskt resultat, säger Lutherhjälpens direktor Christer Åkesson. Tack vare deras enorma insats får Lutherhjälpen vara ett verktyg vid katastrofer, och i det långsiktiga arbetet för att utrota hungern.

– Resultatet visar på det stora engagemang och på det viktiga arbete som görs i Svenska kyrkans församlingar, säger Ingrid Andersson, Svenska kyrkans informationschef. Samtidigt visar ett ökat antal enskilda gåvor på att vi lyckats tydliggöra Lutherhjälpens och Svenska kyrkans internationella arbete.

– I år har vi hittills varit förskonade från svåra katastrofer men ändå lyckas Lutherhjälpen i sin fasteinsamling få in 44 miljoner, vilket är ett mycket bra resultat, säger Annette Lundquist Larsson, ordförande i nämnden för diakoni och mission. Det är ett bevis på det starka förtroende som Lutherhjälpen har bland människor.

En dag mot hungern har varit en av höjdpunkterna under årets Utrota hungernkampanj för Lutherhjälpen. Tusentals lutherhjälpsombud, konfirmander och många andra frivilliga har gått runt och samlat in pengar och manifesterat mot hungern i världen.

Läs mer på www.svenskakyrkan.se/lutherhjalpen för resultatet stiftsvis. Kontakta församlingen för mer information, eller ordföranden i Lutherhjälpsrådet för att få information om vad som hänt i stiftet.

Uppsala stift Mia Lerman, Uppsala mia.lerman@telia.com

Linköpings stift Mattias Sahlman, Ljungsbro, fam.sahlman@linkoping.telia.com