Biskop får pris för profetisk diakoni

Biskop Dr. Munib Younan från den lutherska kyrkan i Jerusalem, tilldelades årets Betanienpris i tisdags den 19 oktober. Priset, som delas ut av norska Betanienstiftelsen, får biskopen för sitt arbete med ”profetisk diakoni”. Stiftelsen framhåller särskilt insatserna för att skapa dialog och försoning mellan judar, kristna och muslimer, för att upprätthålla den kristna närvaron i Det heliga landet och för biskopens uppdrag som styrelseordförande för Augusta Victoria sjukhuset i Östra Jerusalem. – Den palestinska kristna kyrkan är en martyrkyrka som med Guds kärlek tjänar människor som lider, trots att kyrkan själv lider. Arbetet kommer att fortsätta för rättvisa, fred och försoning mellan israeler och palestinier, sa biskopen i sitt tacktal. Priset ser han som en uppmuntran och stöd för sitt och kyrkans arbete. Han inbjöd samarbetspartner och kyrkor till att vandra tillsammans med kyrkan i dess svåra uppgift. – Be för oss och lämna oss inte ensamma. Kom ihåg att vårt uppdrag också är ert och ert uppdrag är vårt. Den lutherska kyrkan i Jerusalem är Svenska kyrkans främste partner i Israel/Palestina. – Biskop Younan är absolut värd den här uppmärksamheten, menar Göran Rask, handläggare för Mellanöstern. Han gör ett outtröttligt arbete för fredens sak och det palestinska folket. Min förhoppning är att han skulle uppmärksammas även från svensk sida och komma i fråga som kandidat för stora internationella fredspris. Biskop Younan har varit biskop sedan 1998. Innan dess tjänstgjorde han som präst i Jerusalem och även i Ramallah och Beit Jala i Palestina. På lördag tilldelas han ytterligare ett pris i Washington från Holy Land Christian Ecumenical Foundation. Priset ges till någon som har ägnat sitt liv för att skydda den kristna närvaron i Det heliga landet. ”Prismottagarna har visat mod och andligt stöd till dem som följer Jesus Kristus och hans lära”, sägs det bland annat i motiveringen. Tidigare har biskop Younan bland andra utmärkelser mottagit fredspriset 2001 från Kristna fredsrörelsen i Finland. Eva Berglund, pressekreterare, tfn: 018-16 97 94, 0730-20 49 88, e-post: eva.e.berglund@svenskakyrkan.se