Civilministern besöker Svenska kyrkan

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 13:17 CET

Kyrkokansliet i Uppsala får besök av civilministern. Foto: Jim Elfström/IKON.

I morgon, onsdag 23 februari, besöker civil- och bostadsminister Stefan Attefall kyrkokansliet i Uppsala. Syftet är att samtala med företrädare för Svenska kyrkan om bland annat kyrkans roll i det svenska samhället.

Ministern kommer tillsammans med bland andra statssekreterare Ulf Perbo och politiskt sakkunnig Caroline Nilsson. De börjar besöket med att delta i morgonmässan i Uppsala domkyrka, ledd av ärkebiskop Anders Wejryd. Därefter inleds samtalet som pågår fram till lunch.

På samtalsagendan för mötet står bland annat kvarvarande frågor efter relationsförändringen, gemensamma ansvarsområden som begravningsfrågor och kyrkoantikvarisk ersättning samt kyrkans roll i det svenska samhället. Efter lunch besöker ministern och hans sällskap EFS-kansliet.

För Svenska kyrkan deltar, förutom ärkebiskopen, Levi Bergström och Ingrid Smittsarve, förste respektive andre vice ordförande i kyrkostyrelsen, Helén Ottosson Lovén, tf generalsekreterare, Cristina Grenholm, direktor för sekretariatet för teologi och ekumenik, utvecklingschef Erika Brundin, rättschef Maria Lundqvist Norling, EFS missionsföreståndare Stefan Holmström samt företrädare för Svenska kyrkans och EFS ungdomsförbund.

Tid för en mycket kort pressträff med ministern och ärkebiskopen finns i samband med lunchen, kl 12.15 på kyrkokansliet i Uppsala, Sysslomansgatan 4, lokal: Nathan. Medtag presslegitimation.

Kontakt: ärkebiskopens pressekreterare Ewa Almqvist, tfn 0705-469677, e-post: ewa.almqvist@svenskakyrkan.se.