Förslag om effektiv fastighetsförvaltning

Svenska kyrkans församlingar och pastorat äger omkring 16 000 byggnader, varav cirka 3 400 kyrkor. Utjämningsutredningen har nu lagt fram förslag för en effektivare fastighetsförvaltning. Foto: Maria Svensk/IKON.

Svenska kyrkans utjämningsutredning har lagt fram sina förslag för kyrkostyrelsen, om fastigheter, kyrkor och ekonomiskt utjämningssystem. Förslagen ger bland annat verktyg för planering av lokalanvändning och effektiv fastighetsförvaltning av kyrkans 16 000 fastigheter.

Betänkandet ”Gemensamt ansvar. En utredning om fastigheter, kyrkor och utjämningssystem” går nu ut på remiss till alla Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Remisstiden pågår till 1 december 2015, och enligt planen ska beslut fattas av kyrkomötet 2016 för att genomföras från och med 2018.

Kyrkostyrelsen tillsatte utredningen om Svenska kyrkans fastighetshantering och utjämningssystem i december 2012. I sitt betänkande ger utredningen förslag på en effektivare förvaltning av kyrkor och andra fastigheter, hantering av övertaliga kyrkor samt ändringar i systemet för ekonomisk utjämning.

Många kyrkor är placerade där människor bodde på medeltiden. Kyrkor och lokaler som inte används idag kan komma att avvecklas men det är ett gemensamt ansvar för hela Svenska kyrkan att göra det möjligt att fira gudstjänst och få del av kyrkans övriga tjänster var man än bor.

– Vi förutsätter att Svenska kyrkan även framöver ska vara en rikstäckande, öppen folkkyrka som riktar sig till alla. Dessutom har vi i våra kyrkor ett kulturarv som inte bara är kyrkans utan alla människors, och som vi vill ta ansvar för. Men församlingarna och pastoraten har mycket varierande förutsättningar för sitt arbete, säger utjämningsutredningens ordförande Lars Johnsson.

– Mot bakgrund av den demografiska utvecklingen i Sverige och den förväntade medlemsutvecklingen, ser vi ett stort behov av att minska fastighetskostnaderna som står för en betydande del av Svenska kyrkans kostnader. Det kan göras genom att dels minska antalet fastigheter, dels effektivisera fastighetsförvaltningen.

Utredningen visar att det finns omkring 16 000 byggnader, varav cirka 3 400 kyrkor, i Svenska kyrkans församlingar och pastorat. I relation till antalet medlemmar finns det betydligt fler kyrkor och övriga byggnader i glesbygd än i större städer. De samlade kostnaderna för fastighetsförvaltningen ligger på omkring 3,7 miljarder kronor årligen.

Betänkandet ”Gemensamt ansvar. En utredning om fastigheter, kyrkor och utjämningssystem” består av åtta kapitel och innehåller bakgrundsförutsättningar för analysen – bl a förväntad medlems- och ekonomisk utveckling – teologiska utgångspunkter för arbetet och en lång rad konkreta och detaljerade förslag. Utredningen redogör också för resultaten från två särskilda utredningar om konsekvenser för kyrkobyggnader av dels sänkta drifts- och underhållsnivåer, dels förväntade klimatförändringar.

Hela betänkandet publiceras inom kort på www.svenskakyrkan.se/utredningar (sammanfattning finns i kapitel 1).

• Kyrkosamfund

• fastighetsförvaltning
  • kyrkostyrelsen
  • utjämningssystem
  • kyrkor
  • fastigheter
  • utjämning
  • svenska kyrkan

Utjämningsutredningen är parlamentariskt sammansatt med 9 ledamöter som representerar nomineringsgrupper i kyrkostyrelsen samt en biskop: ordförande Lars Johnsson (S), Margareta Andersson (C), Levi Bergström (S), Sven Esplund (BA), Gun Eriksson (S), Suzanne Fredborg (BA), Per Lindberg (Posk), Marie Nielsén (S) samt biskop Åke Bonnier. Experter: Erika Brundin och Cristina Grenholm. Sekreterare: Gunnar Edqvist och Göran Möller.

Kyrkostyrelsens direktiv till utjämningsutredningen