Inbjudan till presskonferens: Kyrkogemenskap mellan Svenska kyrkan och Svenska Missionskyrkan

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2004 15:51 CEST

På tisdag den 19 oktober överlämnas till Kyrkostyrelsen ett förslag till överenskommelse om kyrkogemenskap mellan Svenska kyrkan och Svenska Missionskyrkan. Förslaget har arbetats fram av samarbetsrådet mellan de två kyrkorna, och kommer nu att skickas ut på remiss. Tanken är att kyrkogemenskapen ska godkännas av Kyrkokonferensen i Svenska Missionskyrkan och Kyrkomötet i Svenska kyrkan år 2006, och sedan firas med gudstjänster både nationellt och regionalt.

Välkommen till presskonferens direkt efter överlämnandet, tisdag 19 oktober kl 14.30 i Universitetshuset, Uppsala. Lokal anvisas av Kyrkomötets mötesbyrå i entréhallen.

Medverkande: Klas Hansson och Johan Dalman från Svenska kyrkan samt Per-Magnus Selinder från Svenska Missionskyrkan.

Förslaget till överenskommelse kommer att delas ut på presskonferensen.

Nedladdningsbara bilder från själva överlämnandet till Kyrkostyrelsen kommer att finnas på bildbyrån IKONs webbplats, www.svenskakyrkan.se/ikon senast kl 15.

För mer information, kontakta pressekreterare Ewa Röllgårdh, tfn 0705-46 96 77.

Ewa Röllgårdh, pressekreterare, tfn: 018-16 96 77, 0705-46 96 77, e-post: ewa.rollgardh@svenskakyrkan.se Pressjour utanför kontorstid: 018-16 94 75 Svenska kyrkans hemsida: www.svenskakyrkan.se