"Jag vill nå dig" vinnare av Efter Bergman 2013

Regissören Victor Lindgren, producent Therese Högberg och till höger Jana Bringlöv Ekspong. Foto: Bautafilm AB

”Jag vill nå dig” av Jana Bringlöv Ekspong har utsett till bästa kortfilmsmanus i tävlingen ”Efter Bergman”. Efter Bergman-priset omfattar 140.000 kronor i form av produktionsstöd och vinnaren presenterades på Fårö, som en del av 10-årsjubilerande Bergmanveckans program.

Juryns motivering lyder:

”En omsorgsfullt berättad historia om en familj i sönderfall. I åtta osentimentala scener berättas, med ett konsekvent barnperspektiv, om två starka systrar som ger varandra hopp och styrka när föräldrarna sviker.”

Jurymedlemmar: Ylva Liljeholm, Film på Gotland, kyrkoherde Håkan Holmlund, Essinge församling, Beata Mannheimer, Filmregion Stockholm-Mälardalen, Elisabeth Edlund, Bergmancenter och regissören Elisabeth Marjanovic’ Cronvall.

Jana Bringlöv Ekspong har ett nära samarbete med regissören Victor Lindgren och producenten Therese Högberg.

Tävlingen Efter Bergman för bästa kort- eller dokumentärfilmsmanus genomfördes i år för fjärde gången. Priset initierades av arrangörerna bakom Bergmanveckan på Fårö och administreras av Film på Gotland. Finansiärerna är Bergmancenter, Visby stift, Svenska kyrkan, Film på Gotland, Region Gotland, Independent Kostym, Filmregion Stockholm-Märlardalen, Kameraten AB, Ljud & Bildmedia AB.

Tävlande manus ska vara inspirerade av Bergmans filmiska verk, stil eller tematik och det skall ta upp frågor som är angelägna för vår tid. Filmen får vara högst 30 minuter och kunna produceras till kommande års Bergmanvecka.

Charlotte Wells, kulturhandläggare, Svenska kyrkan, 018-16 95 53

• stipendium