Pressinbjudan – ett biskopsbrev om klimatet

Biskoparna i Svenska kyrkan har skrivit ett biskopsbrev om klimatet. Det är ett teologiskt bidrag till klimat- och hållbarhetsdiskussionen i landet, med tydliga uppmaningar till bland andra svenska och internationella beslutsfattare. På måndag 12 maj offentliggörs biskopsbrevet och presenteras vid en release i Uppsala kl 10.

Biskoparnas skrift Ett biskopsbrev om klimatet inleds med en sammanfattning av kunskapsläget och utmynnar i konkreta uppmaningar till Svenska kyrkan och kyrkor i hela världen, till beslutsfattare i Sverige och internationellt, till företag och organisationer såväl som till enskilda människor.

Biskopsbrevet presenteras på måndag den 12 maj kl 10-11, på Katedralcaféet i Uppsala (intill Domkyrkans huvudingång). Medverkar gör ärkebiskop Anders Wejryd samt ärkebiskop electa Antje Jackelén, Lunds stift, och biskop Hans-Erik Nordin, Strängnäs stift. Möjlighet att ställa frågor ges i slutet av presentationen.

Meddela närvaro till ärkebiskopens pressekreterare Ewa Almqvist senast fredag 9 maj via e-post ewa.almqvist@svenskakyrkan.se eller sms till 0705-469677. Ange namn, redaktion och mobiltelefonnummer. Välkommen!

I samband med releasen presenteras också en nyskriven klimatbön av den avgående och den tillträdande ärkebiskopen, liksom smakprov ur en nyskriven klimatkonsert av prästen och kompositören Per Harling.

Kaffe och en klimatsmart kaka serveras från kl 9.45.

Biskopsbrevet om klimatet publiceras i sin helhet på biskopsmötets hemsida den 12 maj. Där finns också tidigare biskopsbrev. Ett biskopsbrev är till för att uttrycka det som biskoparna gemensamt, som Svenska kyrkans ledare, vill förmedla till kyrkans medarbetare och medlemmar, samt till samhället i stort.

• Miljöpolitik

• biskop