​Samiska rådets kulturstipendium tilldelas Lars Anders Baer

Samiska rådet i Svenska kyrkan har beslutat tilldela Lars Anders Baer 2016 års samiska kulturstipendium. Genom sin gärning och sitt engagemang i Sápmi och i internationella sammanhang, har Lars-Anders Baer bidragit till att utveckla urfolksrätten och att fördjupa förståelsen för urfolkens existentiella frågor och livsvillkor.

Det samiska kulturstipendiet är på 10 000 kr och går i år till Lars-Anders Baer, som i olika roller som företrädare för det samiska folket har stärkt den samiska rösten i det offentliga samtalet.

– Lars Anders Baer är en självklar kandidat och en värdig vinnare av Samiska rådets kulturstipendium. Han har lång och trogen tjänst som talesperson och ambassadör för samerna. Han ingjuter stor respekt genom sin kompetens och erfarenheter av att driva samiska frågor inom och utanför Sápmi, säger Sylvia Sparrok, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan.

Lars Anders Baer , född 1952, från Luokta-Mávas sameby har bland annat verkat som jurist, ordförande i Sáminuorra, ordförande i Samelandspartiet, styrelseordförande i Sametinget och som medlem i FN:s permanenta forum för ursprungsfolk. Han företräder idag samerna i Sverige i arbetet med att utarbeta en nordisk samekonvention.

• Kyrkosamfund

• ursprungsfolk