Svenska kyrkan satsar på ny etisk förvaltare

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 16:57 CEST

Svenska kyrkan på nationell nivå investerar nu 50 miljoner dollar, motsvarande ca 325 miljoner kronor i Generation IM.
Generation Investment Management (GIM), med sin Global Equity Fund, blir en ny etisk aktieförvaltare för Svenska kyrkans nationella nivå. Det beslutade Kapitalförvaltningsrådet i fredags.

- Vi har studerat GIM:s förvaltningsprocess i över ett år och tilltalas av deras fokus på långsiktighet och uthållighet. GIM kombinerar en sund finansiell analys med krav på företagen att ha en långsiktig effekt på klimat, vatten, fattigdom m.fl. prioriterade områden, säger Bertil Persson, ordförande i Kapitalförvaltningsrådet.

Anders Thorendal, finanschef för Svenska kyrkan, ser dessutom GIM som en bra investering ekonomiskt.
- ¬ Fonden har sedan starten presterat bättre än aktuellt jämförelseindex, vilket visar att god etik och god avkastning kan gå hand i hand.
Svenska kyrkan på nationell nivå har en värdepappersportfölj värd ca 4,5 miljarder kronor. Investeringen på 325 miljoner kronor utgör cirka 7 procent av dess värde.