Svenska kyrkans ungdomsfilmpris till Spork

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2011 har gått till den amerikanska filmen Spork, i regi av J.B. Ghuman Jr. Det är femte året i rad som Svenska kyrkan medverkar med ett eget filmpris i barn- och ungdomsfilmfestivalen, BUFF, i Malmö.

Priset – 50 000 kr – har ikväll delats ut av biskopen i Lund, Antje Jackelén. Juryns motivering lyder: ”Välkomna in i Sporks hårda skruvade värld. Rapp, kaxig och färgsprakande leker filmen skoningslöst med våra fördomar och hyllar rätten att vara annorlunda.  Alla är lika olika och det är som det ska!

Filmen handlar om 14-åriga Spork som försöker navigera genom livet och skolvardagen. Hon utmärker sig med en egen stil, och att hon är tvåkönad gör det inte enklare att smälta in. Namnet Spork är en sammansättning av Spoon (sked) och Fork (gaffel) och symboliserar just fenomenet ”två i ett”. De enda som släpper in henne i gemenskapen är de tuffa, svarta tjejerna som tar sig an ett till synes omöjligt uppdrag: att lära Spork att dansa.

– Det är en lekfull, lite galen film som handlar om människovärde – inte bara att tolerera utan att aktivt bejaka att vi är olika som människor, säger juryns ordförande Mikael Larsson.

En trailer för Spork finns HÄR

Årets jury bestod av:
Malena Janson, filmforskare vid Stockholms universitet samt filmkritiker, Svenska Dagbladet.
Martin Jern, regissör, aktuell med filmen Odjuret.
Nils Lundström, pedagog, Kraftstationen Malmö.
Mikael Larsson, ordförande, kulturhandläggare Svenska kyrkan.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris tilldelas en av åtta filmer som BUFF:s ledning nominerar till tävlan. Den vinnande filmen ska ha hög konstnärlig kvalitet och kunna användas i kyrkans ungdomsarbete och ska synlig­göra existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör både barn, ungdomar och vuxna. Bakom priset står Svenska kyrkans nationella nivå, Lunds stift och Malmö kyrkliga samfällighet.

Läs mer om Svenska kyrkans filmarbete här.
Kontaktperson: Svenska kyrkans kulturhandläggare Mikael Larsson, 018-16 99 62.

• Bio, film, foto

• kraftstationen