5 omkom genom drunkning i oktober

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 5 personer omkom genom drunkning under oktober i år vilket är en färre än under oktober 2013. Totalt har 129 personer omkommit i år genom drunkning vilket är 9 fler än under samma period förra året då totalt 120 personer omkom.

2014oktober2013
-fritidsbåt4
5övriga2
5totalt6

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2014

1/10, Övriga Skarholmen, Uppsala, C-län
En man i 45-årsåldern drunknade vid Skarholmen söder om Uppsala.
Byggnadsarbetare i närheten av vattnet slog larm efter att ha hört rop på hjälp . Ett stort räddningspådrag med dykare, båtar och en helikopter sattes in. Dykarna fann mannen och han fördes med ambulans till sjukhuset i Uppsala där man senare konstaterade mannen avliden.

4/10, Övriga Lidköpings hamn, R-län
En 26-årige man som saknats i en knapp vecka har hittats drunknad i Lidköpings hamn. Orsaken till mannens död är inte klarlagd. Polisen har inga brottsmisstankar.

10/10, Övriga Säveån, Nolhaga, Alingsås, P-län
En man i 45-årsåldern har hittats död i Säveån i närheten till mynningen till sjön Mjörn. Förbipasserande upptäckte en kropp flytande i Säveån i Nolhaga. Hur mannen hamnat i vattnet är i nuläget oklart men är klassat som dödsfall genom drunkning.

17/10, Övriga Ätran i Svenljunga, P-län
En kvinna i 50-60 årsåldern har hittats drunknad i Ätran. Polisen har i nuläget ingen misstanke om brott.

30/10, Övriga Klarälven, Karlstad, S-län
En 52-årig man avled efter att ha cyklat ner i Klarälven. Det är oklart om mannen drunknat eller omkommit på grund av sjukdom.

Anders Wernesten   070-592 95 67

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSBs IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.

Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.

Sammanställningen redovisar omkomna genom drunkning i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands - exklusive suicid.

Svenska Livräddningssällskapet har en nollvision - noll drunkningar och all verksamhet vi gör bidrar till att uppnå den visionen. Vi verkar inom våra tre stadgeområden: simkunnighet, livräddning och vattensäkerhet.