Simskola för nyanlända Foto: Annica Karlsson

Livräddande kunskaper till nyanlända

Svenska Livräddningssällskapet fortsätter nu sin stora satsning runt om i Sverige. Att lära ut simkunnighet och vattenkunskap till främst barn och unga som nyligen anlänt, men även till deras föräldrar samt genom olika supportergrupper i samhället.

-Utanförskapet är Sveriges största sociala utmaning. Svenska Livräddningssällskapets projekt Family Water Safety Program är ett bra exempel på hur man kan inkludera och engagera barn och unga. Runt om i Sverige finns det många goda idéer för mottagandet och etableringen av nyanlända, men oftast saknas pengar. Därför finns Arvsfonden, säger Arvsfondens enhetschef Hans Andersson.

Det har skett en förändring i Sverige under det senaste året i antalet personer, unga som gamla, som kommer till oss i flykt från krigsdrabbade länder. De kommer hit i hopp om hjälp och stöd, och har gått igenom trauma som vi aldrig kan föreställa oss. Ofta har de tagit sig hit genom farofyllda båtfärder över kalla och svarta vatten, sett medmänniskor förolyckas genom drunkning och kanske förlorat familjemedlemmar, i deras jakt på ett tryggt liv.

- Vi, Svenska Livräddningssällskapet, är inte den första organisation man tänker på för att hjälpa och stötta flyktingarna. De behöver i första hand mat, boende och kläder för att få de basbehoven täckta. De flesta har fått boende antingen på transit- eller asylboende i väntan på sitt egna hem eller avvisning. Och det är nu som vår kompetens behövs. Att lära ut simkunnighet och vattensäkerhet, menar Karin Brand, Generalsekreterare.

-Det är en ära att få leda detta projekt och främja trygghet i och kring vatten även till dem som inte är födda i Sverige. Närheten till och närvaron av vatten är en självklarhet för alla uppvuxna i Sverige, men det är det inte för alla som kommer hit, säger Camilla Hansen, Projektledare för Family Water Safety Program hos Svenska Livräddningssällskapet.

För mer information, Svenska Livräddningssällskapet, kontakta:

Karin Brand, Generalsekreterare Tel: 08-120 102 44

Mona Lisa Wernesten, Verksamhetsutvecklare Tel: 08-120 102 43