Preliminär årsrapport av omkomna genom drunkning 2019

Preliminär årsrapport av omkomna genom drunkning 2019

Enligt Svenska Livräddningssällskapets preliminära årsrapport för omkomna vid drunkningsolyckor 2019 har 68 personer mist livet. Det är det lägsta antalet omkomna vid drunkningsolyckor någonsin och 67 personer färre jämfört med 2018 och långt under medeltalet 112 personer per år för perioden 2000 - 2019. Könsfördelningen visar en kraftig överrepresentation av män 55 av 68 (~81%) och åldersfördelning visar att 24 personer (~35%) är äldre än 60 år och sju personer (~9%) är yngre än 19 år. Det inträffade flest dödsolyckor i hav 28 (~41%) och vid 13 tillfällen (~19%) inträffade olyckorna vid ett friluftsbad varav 12 var obevakade. De flesta dödsolyckorna inträffade i samband med fritidsbåtsaktiviteter 19 personer miste livet (~28%). Av samtliga 68 olyckor inträffade 31 (~47%) då personen var ensam. Stockholms- och Norrbottens län avviker negativt med 11 respektive 9 personer som omkommer vid drunkningsolyckor, Västra Götaland notera sex omkomna personer och Östergötland, Kalmar, Skåne, Dalarna, Västernorrland och Jämtland noterar samtliga fyra drunkningsolyckor med dödlig utgång. Juli är den månad då flest personer förolyckas, 2019 omkom 17 personer, vilket är 18 färre än 2018 och 9 personer färre en medeltalet för juli månad den senaste tio års perioden.

Vårt gemensamma arbete ger resultat. Detta är mycket glädjande och det hade inte gått utan alla som arbetar för vår vision, ideella såväl som avlönade och alla de som ger bidrag till eller på annat sätt stödjer vår verksamhet. SLS vill, i tider där det är allt svårare att få bidrag eller stöd och där ideellt arbete inte är lika naturligt som förr, fortsätta kampen mot drunkning och förhindra varje tragedi som en drunkning innebär. För att klara detta behöver vi alla hjälpas åt med personligt engagemang samt ekonomiskt stöd från samhälle, företag och allmänhet. Säger Anders Jacobsson, Ordförande Svenska Livräddningssällskapet.

Fem mot noll

Så många som fem (~24%) av 21 län redovisar NOLL drunknade under året. Dessa län är: Uppsala, Södermanland, Gotland, Värmland och Västmanland. Detta kan endast betraktas som en stor framgång vilken vittnar om drunkningar går att förebygga och när väl drunkningsprocessen inträder går den att bryta. Glädjande är att under hela mars månad noterades inga drunkningar i vår sammanställning. Detta indikerar att drunkningar kan förhindras och ger oss kraft att fortsätta vårt arbete mot att ingen skall behöva drunkna på grund av okunskap.

Trender

Antalet omkomna tenderar att fortlöpande gå nedåt över tid, vilket naturligtvis är en positiv utveckling. Den senaste perioden visade dock oroande tendenser med flera år, 2013 - 2016 och 2018, med över 100 omkomna. Positiv utveckling går också att utläsa inom specifika olyckstyper som fritidsbåts och fiske olyckor, trenden pekar på en utveckling med stadigt lägre siffror över tid. Mer oroande är utvecklingen för is- och badolyckor, där framförallt isolyckorna tenderar att öka under den senaste tio års perioden, medan badolyckorna endast visar en svag uppåtgående trend. Historiskt har ålder och kön varit uttalade riskfaktorer, vilket även statistiken för 2019 påvisar. Särskilt män över 60 år är överrepresenterade vid fatala drunkningsolyckor. Detta till trots visar sammanställningen en positiv utveckling där antalet omkomna vuxna över 60 år minskar om än från relativt höga nivåer.

Läs hela rapporten på ​Svenska Livräddningssällskapets hemsida​

Vi består av 24 självständiga regionförbund, 10 lokalföreningar och en riksorganisation. Vi ingår i ILS - International Lifesaving Federation, som är en paraplyorganisation för alla livräddningsorganisationer världen över. Läs mer om oss på: www.svenskalivraddningssallskapet.se eller www.facebook.com/svenskalivräddningssällskapet.