Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under oktober 2019

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över personer som mist livet vid drunkningsolyckor visar att En person omkommit under oktober i år jämfört med fyra personer under oktober 2018. Totalt har 50 personer omkommit i år vid drunkningsolyckor jämfört med 124 under samma period förra året.

2019 oktober 2018
1 fritidsbåt 2
0 bad 0
0 fiske 0
0 övriga 2
1 totalt 4

Aldrig tidigare har så få personer omkommit i drunkningsolyckor i Sverige. Anledningarna till det rekordlåga antalet är naturligtvis många, men klart står att arbetet med att främja, förebygga och avhjälpa olyckor i, vid och på vatten leder åt rätt håll. Antalet omkomna vid drunkningsolyckor fram till sista oktober 2019 är hälften av antalet för snittet över samma period under hela 2000-talet. Det är ett kvitto på att när fler aktörer samverkar kan vi tillsammans minska antalet drunkningsolyckor.

Samtidigt går det inte att luta sig tillbaka och tro att utvecklingen ska fortsätta nedåt av sig själv. Vi får inte glömma allt arbete som ligger bakom för att informera allmänheten om det vi fram till idag känner till som framgångsrika recept för att motverka drunkningsolyckor. Bland annat att lära barn i grundskolan om grundläggande beteenden när man vistats i, vid eller på vatten, till exempel genom läromedlet Barnenslivräddningsskola där bad-, båt- och isvett ingår. Det handlar också om att möta den vuxna allmänheten med lättillgängliga fakta om hur man ska agera för att så långt som möjligt förebygga att händelser inträffar. Vi förmedlar kunskap bland annat genom www.issakerhet.se och olika informationskampanjer som ”Ta Simborgarmärket - testa din simkunnighet” och ”Wear It, Sweden! – den bästa flytvästen är den man har på sig.” Vi ska vara stolta för allt bra som åstadkommits, men vi kan inte vara nöjda så länge människor fortsätter att drunkna.

Fram till idag räknar vi endast antalet omkomna vid drunkningsolyckor. International Life Saving (ILS) och Världshälsoorganisationen (WHO) definierar drunkning som en process som resulterar i tre olika utfall; omkommen, överleva med skador eller överleva utan skador. Idag vet vi en del om dem som omkommer men det finns mer att lära av dem som överlever: Hur många överlever en drunkning? Hur många vårdas inom akutsjukvården för drunkningssymtom? Vilka avgörande faktorer har bidragit till att bryta drunkningsprocessen? Detta och mycket mer kommer avhandlas under ”Vattensäkerhet 2020”, Sveriges viktigaste mötesplats för att diskutera vattensäkerhet generellt och drunkningsprevention i synnerhet. Okunskap är farligt, inte vatten! Läs mer på http://vattensakerhet2020.se/

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor med dödlig utgång under oktober 2019

10/10 Hav, fritidsbåt, fiske, man, 65-årsåldern

Gamleby, Västervik, H-län

Enligt vittnesuppgifter till polisen sågs en man falla överbord från en båt i samband med fiske och ett stort sökpådrag drogs igång. Först under sena kvällen på fredagen ska mannen ha hittats av dykare under vattenytan. Mannen som var i 65-årsåldern är identifierad och anhöriga är underrättade.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Olausson 0769-41 14 65

Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under oktober 2019

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSBs IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.

Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.

Sammanställningen redovisar omkomna genom drunkning i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands - exklusive suicid.