Svenska Livräddningssällskapet utser Karlstad kommun till

Svenska Livräddningssällskapet utser Karlstad kommun till

Svenska Livräddningssällskapet har sedan flera år arbetat med konceptet ”En Vattensäker Kommun”. Andemeningen med certifieringen är skapa ett incitament för kommunerna att komma igång och väldigt konkret inspirera till ett systematiskt vattensäkerhetsarbete. Sverige består av ca 96000 sjöar och en kuststräcka på ca 2400km, ca 470 publika bad och ca 65000 privata pooler. Fantastiska platser för fritid och rekreation. Genom att leva upp till certifieringens sex kriterier menar vi att kommuner runt om i landet aktivt bidrar till att öka säkerheten vid vatten för landets befolkning. Tack vare ett proaktivt förhållningssätt där kommunen visar en ambition att ta frågan på allvar, bidrar de till en tryggare visstelse för människor i, på och vid vatten. Allt i strävan mot Nollvisionen - Ett Sverige Fritt från Drunkning.

Svenska Livräddningssällskapets motivering till att Karlstads kommun utses till ”En Vattensäker Kommun”.”Karlstads kommun har genom ett gediget engagemang och stor ödmjukhet visat att man menar allvar med att höja säkerheten vid kommunens bad- och båtplatser samt vattennära stråk. Effektiva lösningar ger goda förutsättningar för att växa med uppgiften. Att Karlstads kommun dessutom kryddar med utmanande målsättningar för sina verksamheter vittnar om insikten att arbetet ständigt behöver vårdas för att utvecklas.”

Mikael Olausson, områdesansvarig för Säkerhet på Svenska Livräddningssällskapet kommenterar Karlstads kommuns arbete: ”Det är mycket glädjande att Karlstads kommun har lyckats så väl med att stärka sitt vattensäkerhetsarbete. Ett starkt lag med drivande krafter från framför allt kultur- och fritid, räddningstjänsten och teknik och fastighetsförvaltningen, har gjort ett utomordentligt arbete. Karlstad har ett imponerade stort antal bad- och båtplatser samt en helt unik miljö i och med ”Klarälvsdeltat” i direkt anslutning till stadskärnan. Det möter extra utmaningar som man lyckats väl med att reda ut. Mycket tack vare ett anspråkslöst och pragmatiskt förhållningssätt, bland annat genom god samverkan mellan nyckelfunktioner i förvaltningarna. Att man träffat rätt hänger starkt ihop med att man genomfört grundliga kartläggningar och riskanalyser för att få ett bra beslutsunderlag. Därutöver spänner man bågen genom att Sundstabadet har som målsättning att följa den europeiska standarden för bassängbad, 15288:1-2. Då bidrar man inte bara till att höja säkerheten i Karlstad kommun, utan också till att utmana Svenska Badbranschen i stort. Vi behöver modiga beslutsfattare som sticker ut hakan och visar vägen. ”

Johanna Larsson, ordförande kultur- och fritidsnämnden kommenterar Karlstads kommuns arbete:”Svenska Livräddningssällskapets certifiering En Vattensäker kommun är ett mycket bra sätt för oss som kommun att på ett strukturerat sätt få en värdemätare på hur vårt arbete med vattensäkerhet fungerar. Vi är en kommun med mycket sjöar, älvar och vattendrag – vilket gör att det är självklart att vi vill ligga i framkant i frågor som rör vattensäkerhet. Utöver att hitta bra strukturer för vårt arbete med vattensäkerhet ger våra utbildningsinsatser möjligheter för barn och unga att få ytterligare ett element att ha roligt och leka i under sommaren, säger Johanna Larsson, ordförande i kultur- och fritidsnämnden.”

Vattenkunskap innebär många delar men enkelt sammanfattat handlar det om att förstå sin omgivning och dess förutsättningar, vidta förebyggande åtgärder och lära sig själv och andra hur man kan reda ut en nödfallssituation i, på och vid vatten. Här har landets kommuner en viktig uppgift. Genom målmedvetet och strukturerat säkerhetsarbete kan vattensäkerheten höjas. Att bli certifierad som ”En Vattensäker Kommun” är ett kvitto på att kommunen har tagit ett aktivt beslut genom att verka för ökad vattensäkerhet genom att systematiskt och målmedvetet höja tryggheten för allmänheten och kommuninvånarna. Mer information om certifieringen finner man på www.svenskalivraddningssallskapet.se