Båtmässan i Göteborg indikerar fortsatt bra båtförsäljning

Båtmässan i Göteborg indikerar fortsatt bra båtförsäljning

Efter tio intensiva dagar, stängde Båtmässan i Göteborg på söndag kväll. 56 792 besökare och 263 utställare kunde summera ännu en lyckad båtmässa – den 60:e i ordningen i Göteborg. Båtbranschen har även fått en god indikation på fortsatt bra båtförsäljning, genom många avslutade affärer under mässan.

– Vi är otroligt nöjda med årets mässa. Det har varit god stämning ute på mässgolvet och fullt med besökare, som har tagit sig till Båtmässan för att få en försmak av sommaren. Extra roligt är att våra nya satsningar på segelbåtar vid Mäklarbryggan, vår Beach Club med mat, dryck och sommarkänsla samt barnens favorit - Hugos Lilla Båtvarv - blev så uppskattat av besökarna, säger Jacob Ryder, ansvarig för Båtmässan i Göteborg.

Båtbranschen har även fått en god indikation på att båtförsäljningen fortsätter att gå bra och flera affärer har gjorts under mässan. Även stora båtar har sålt bra. Utställaren Ironbrothers, som säljer ribbåtar av varumärket BRIG, sjösatte under Båtmässan 2019, sitt egna varumärke Iron Boats.

– Utöver en lyckad försäljning av BRIG så har mottagandet av våra nya båtar överträffat våra vildaste drömmar. Vi har under mässan sålt ett tvåsiffrigt antal av våra nya båtar, säger Lars Peterson på Ironbrothers.

Navigare Yachting hade höga förväntningar inför mässan. Dessa infriades.
– Vi har sålt och reserverat båtar för ca 31 miljoner under Båtmässan. Bland annat sex segelbåtar som kommer ha sin bas i Medelhavet. Många besökare har dessutom bokat sin nästa seglingssemester på plats i vår monter, säger Sofia Schumacher, marknadschef på Navigare Yachting.

Även utställare på mässans nya inslag Mäklarbryggan, där begagnade segelbåtar har bytt ägare, är nöjda.
– Vi har haft en fantastisk mässa och sålt över 9 båtar, säger båtmäklaren Bosse Knape på Knape Marin som bland annat fick sålt en Bavaria 32 Cruiser som visades på mässans mäklarbrygga. Dessutom fick de in flertalet objekt till försäljning.

Fullsatt scenprogram
Båtmässan i Göteborg firade 60 år i år och det gjorde man med extra många aktiviteter på mässgolvet. Årets mässa fortsatte att locka familjer och besökare som ville inspireras och roa sig på Västsveriges största mötesplats för båt- och vattensportsälskare.

– Vårt scenprogram har varit otroligt uppskattat och fyllt till sista plats. Här har besökarna kunnat lyssna på seglingsäventyrare, båtentusiaster, sportfiskare, kajakpaddlare och mycket mer. Och oavsett tema har det varit helt fullt på i stort sett alla seminarier, säger en nöjd Jacob Ryder.

Nu återstår att packa ihop alla montrar och köra ut de 423 båtarna och vattenskotrarna för den här gången. Och för arrangörerna påbörjas planerna för nästa mässa, som går i februari nästa år.
– Vi tar med oss en massa bra idéer och inspiration. Vi kommer att fortsätta satsa på upplevelser av alla de slag och aktiviteter som lockar såväl båtentusiaster som nyfikna på det marina livet, säger Jacob Ryder.

Kalla fakta Båtmässan 2019
Antal utställare: 263 st (2018: 279 st)
Antal flytetyg: 423 st (2018: 425 st)
Antal besökare: 56 792 personer preliminärt (2018: 56 892 personer)

För mer information, kontakta:
Jacob Ryder, Affärsansvarig Båtmässan
jacob.ryder@svenskamassan.se
031 708 80 29

Båtmässan är Västsveriges största mötesplats för båt- och vattensportsälskare. Här träffas branschens experter. På plats finns ca 300 utställare som ger dig hjälp med ditt nästa båtköp, tips om underhåll och service samt visar mängder av prylar som gör ditt båtliv bättre.

Bilder från Båtmässan 2019