Branschen välkomnar TURs nya fackdagar

Tre skarpa, hårt nischade mötesplatser.
Vem som helst har inte tillträde, helt i linje med utställarnas önskemål. Allt handlar om att nå rätt målgrupp:
- Äntligen skapas ett verkligt effektivt forum för att göra affärer, säger Johnny Gardsäter på Discover America.

2015 är året då TUR lämnar tanken på att vara en generell mötesplats med allt för alla. Den stora resemässan, riktad mot konsument, finns förstås kvar. Men fackdagarna är totalt förändrade.

Istället för gemensamma fackdagar, öppna för alla i branschen, arrangeras tre separata mötesplatser:
• Svensk Besöknäringskongress, 18–19 mars. Den första i sitt slag, vänder sig till alla företagare och aktörer inom den svenska besöksnäringen.
• Scandinavian International Travel Meet, SITM, 19 mars. Outgoingmässa för alla som beställer och paketerar resor på den skandinaviska marknaden.
• Business Travel & Meetings Forum, 19 mars.Matchmaking mellan köpare och säljare inom konferens, möten och affärsresor.

Mötesplatserna har utformats i samarbete med branschen, med fokus på att nå rätt målgrupper. För att få tillträde som besökare krävs att man tillhör rätt profil och är förhandsanmäld.

Så här tycker några branschprofiler om det nya upplägget:

Malgorzata Hudyma, Polens Turistråd, ordförande ANTOR
”Det krävdes en nysatsning och vi välkomnar den. Det är alltid bra tryck på den publika mässan medan fackdagarna på TUR blivit gradvis svagare, både i kvalitet och antal besökare.
Jag tror mycket på SITM. Vi får direkt access till den skandinaviska marknaden, till affärssamtal med köpare, utan att andra aktiviteter distraherar.
Förhoppningsvis kommer många köpare och fungerar matchmakingsystemet kan konceptet bli stor succé. Det här är definitivt framtiden för TUR.”

Johnny Gardsäter, Discover America/Our Man In Scandinavia
”Amerikanska IPW (f d PowWow) är ju förebilden för nya SITM. Jag har deltagit där, både som köpare och utställare, och det är ett verkligt effektivt sätt att göra affärer.
Många affärssamtal är matchade, när köpare och säljare efterfrågar samma möte. Några ligger utanför, när endera parten vill ha ett möte. Det är jätteeffektivt, man får 15 minuter på sig att förklara sitt budskap, sedan går man vidare till nästa möte.
Konceptet kan fungera lika bra på den skandinaviska marknaden. Det viktiga är att man är verkligt noga med vilka man bjuder in, både som utställare och besökare.”

Yvonne Ingman, vice VD Svensk Handel
”Besökarna är en växande kundgrupp för handeln. För att den ska bli ännu större och lönsammare behöver vi samverka med andra aktörer i besöksnäringen.
Besöksnäringskongressen i Göteborg är ett ypperligt tillfälle för dialog med alla”.

Eva Östling, VD Visita
”Besöksnäringen är en framtidsnäring som skapar jobb och tillväxt i hela landet. Du som företagare är en nyckelaktör. Var med och påverka vår närings tillväxt – kom till Besöksnäringskongressen”.

Lotten Fowler, Swedish Business Travel Association
”För B2B-segmentet är det viktigt att tiden används effektivt. Business Travel & Meetings Forum erbjuder just en sådan mötesplats.
Det handlar om noga planerade möten mellan å ena sidan leverantörer och anläggningar, å andra sidan konferens- och mötesköpare. Vi utgår från var och ens behov och matchar allihop för att det ska bli så bra som möjligt.
Vi har gjort ett noggrant urval, både bland leverantörer och köpare, som representerar alltifrån offentlig sektor till alla typer av företag, stora som små. Vårt främsta mål är att skapa en bra mötesplats för alla som är där, man ska känna att man träffat rätt personer.”

Vill du veta mer?
Ring Farhad Kakavand, affärsansvarig för TUR på Svenska Mässan i Göteborg, tfn 031-708 81 44. Mer information: www.tur.se