Bussbranschen förnyar sig på TUR

Busstorget på TUR 2013

Inför TUR 2013 den 21-24 mars lägger Svenska Bussbranschen Riksförbund (BR) i en ny växel. I samarbete med TUR, nylanseras Busstorget på en ny central plats på TUR, Nordens ledande mässa med inriktning på rese-, turism- och mötesindustrin.

Fysiskt flyttas Busstorget från E-hallen till en central plats i B-hallen, tillsammans med de europeiska destinationerna. Med den nya placeringen kommer de moderna turistbussar som ledande busstillverkare ställer ut på Busstorget att bli synliga på ett helt nytt sätt.

- Genom den satsning som vi på BR gör på Busstorget under TUR tillsammans med ledande busstillverkare vill vi förstärka den positiva trend som turistbussresandet har. Vi strävar efter att göra en väletablerad och omtyckt mötesplats än mer attraktiv för bussresebranschen och alla som vill komma i kontakt med oss. Vår förhoppning är att vi nu ska få fler av våra bussresearrangörsmedlemmar att ställa ut på Busstorget tillsammans med oss, säger Helena Gibson Ek, kommunikationsansvarig på BR och projektledare för Busstorget.

Varje år på TUR presenterar BR en rapport med färsk statistik om svenskarnas turistbussresor i Sverige och utomlands. Årets rapport visar att svensken åker på allt fler bussresor utomlands på semestern. Och resenärerna blir allt yngre. Under 2011 ökade det totala resandet med charterbuss från 2 procent till 3 procent, på bekostnad av bilresandet, som minskar sin marknadsandel.

Nysatsningen innebär inte bara en ny mer central placering, utan också ett större fokus på kompetenshöjande seminarier och aktiviteter, riktade mot BRs medlemmar och samarbetspartners men även mot utställare och fackbesökare på mässan. Bland annat kommer priset för Årets Bästa Turistbusstad att delas ut på Busstorget.

- Det känns inspirerande att vi tillsammans med en av våra största aktörer på TUR, har hittat denna samarbetsform för utveckling och förnyelse. Nysatsningen på Busstorget går hand i hand med TURs utvecklingsarbete som startade 2011, säger TURs mässansvariga Lisa Callert.

Helena Gibson Ek, Kommunikationsansvarig BR

Lisa Callert, Mässansvarig TUR

Fakta om TUR
TUR är en internationell rese- och turistmässa med stor Sverigeavdelning och där över 79 länder finns representerade. På mässgolvet kan du möta över 700 utställare: hotellkedjor, transportbolag, researrangörer, resebyråer, konferens- och mötesanläggningar, teknikföretag, bokningsbolag och många, många fler. Förra året hade TUR ca 13 000 besök under fackdagarna, vilket gör TUR till Nordens ledande mässa med inriktning på rese-, turism- och mötesindustrin. TUR arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 21-24 mars 2013. För mer information se www.tur.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 550 anställda, en omsättning på 800 Mkr och generar årligen runt 2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.

Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se  www.svenskamassan.se