Carl Bernstein till Meg 15

Carl Bernstein avslöjade Watergateskandalen som för 40 år sedan ledde till president Richard Nixons avgång. 5–6 mars nästa år kommer den legendariske amerikanske journalisten till Meg – Mediedagarna i Göteborg.

Carl Bernstein tilldelades 1973 Pulitzerpriset tillsammans med kollegan Bob Woodward för deras avslöjande artiklar om Watergateaffären i Washington Post. 40 år har gått sedan avlyssningsskandalen resulterade i president Richard Nixons avgång. Men ännu är inte sista ordet sagt om Watergate, menar Carl Bernstein. – Vad ljudupptagningarna som nu släpps undan för undan visar är att Nixons presidentperiod var en kriminell presidentperiod, praktiskt taget från början till slut; och framför allt att Nixon var en kriminell president. I motsats till myten att ”mörkläggningen var värre än brottet i sig”, visar inspelningarna att brotten – pluralis – var häpnadsväckande i sin omfattning och signifikativa för president Nixons tankevärld, säger Carl Bernstein.

Carl Bernstein samtalar med journalisten Britt-Marie Mattsson, förstereporter på Göteborgs-Posten, som har bevakat amerikansk politik sedan 1970-talet. Han deltar också i en diskussion med sin amerikanske journalistkollega Glenn Greenwald, som prisats för sitt grävande journalistiska arbete baserat på dokumenten från den tidigare CIA-medarbetaren Edward Snowden.

– Jag ser mycket fram emot att träffa Glenn Greenwald och diskutera tillståndet för dagens journalistik, i synnerhet amerikansk journalistik, säger Carl Bernstein.

Mer information om Meg – Mediedagarna i Göteborg – finns på www.meg.se
Följ också Meg på Facebook och Twitter.

För frågor, kontakta:
Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef, Bok & Bibliotek,
tel +46 70 61 65 09, bje@meg.se

Meg är den viktigaste mötesplatsen för mediefrågor. Här möts mediebranschens beslutsfattare och aktörer. Förutom ett fortsatt högkvalitativt program kommer Meg15 att fokusera på att vara en kreativ mötesplats med aktiva diskussioner. Meg15 hålls 5–6 mars 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Initiativtagare är Bok & Bibliotek, MedieAkademin och Tidningsutgivarna.

Meg, SE-412 94 Göteborg, Sverige | Mässans Gata 20 | Tel 031-708 84 00 | Hemsida

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö