Digitaliseringen i fokus på Underhåll 2016:  “Som en flodvåg!”

Digitaliseringen i fokus på Underhåll 2016: “Som en flodvåg!”

Underhållet inom industrin är mitt inne i ett paradigmskifte. Nya teknikkoncept banar väg för smarta digitala lösningar.
- Det är en flodvåg som sköljer in, säger Magnus Carlsson på Acando, samarbetspartner till Underhållsmässan.

Årets Underhållsmässa, 8-11 mars på Svenska Mässan i Göteborg, präglas i hög grad av den digitala transformationen inom industrin.
- Vi speglar den spännande utvecklingen, bl a genom seminarier på Stora Scenen och ett lunchmöte med ett hundratal speciellt inbjudna VD:ar under mässans första dag, säger Anna Jarnö, affärsansvarig.
Datorjätten Microsoft och Acando, konsultföretag inom management och IT, är samarbetspartners i seminariesatsningen.
På mässgolvet skapas dessutom ett nytt forum kring forskning och utveckling, där bl a Chalmers och forskningsinstitutet SICS medverkar.

Magnus Carlsson, innovation officer på Acando, framhåller att moderna underhållssystem som bl a tar hjälp av IoT, Internet of things, och Big Data inte bara förbättrar processerna i det egna bolaget.
- Det handlar inte längre om att bara hålla maskiner igång. Nu öppnas också helt nya förutsättningar till en uppkopplad underhållsrelation till företagets kunder och till kundernas kunder, säger han.
- Man skapar en kontinuerlig dialog kring verkliga behov. Därmed bidrar de nya lösningarna till en effektivare och mer konkurrenskraftig affärsmodell.

Enligt Magnus Carlsson har en flodvåg sköljt in de senaste två, tre åren:
- Det har hänt massor! Idag har vi helt nya tekniska förutsättningar. Köpare av underhållstjänster erbjuds ett betydligt större och mer flexibelt utbud.
På Underhåll presenteras en rad lyckade case. Ett exempel är Permobil, tillverkare av elektriska rullstolar.
- Deras CIO berättar på VD-lunchen om hur man bygger in underhåll i produkterna, förklarar Magnus.
Andra exempel visar smarta fabriker med helt integrerat underhåll.
- Under de öppna seminarierna kommer framförallt internationella bolag att presentera sina lösningar. Vi får även se exempel på standardiserade tjänster som även riktar sig till små kunder, det tycker jag är särskilt spännande.

Underhåll är norra Europas största fackmässa inom drift och underhåll. Här presenteras innovativa lösningar och ny teknik av branschens ledande aktörer. Mötesplatsen har en bredd som gör den intressant och aktuell för så gott som alla branscher och en mängd olika befattningar. 250 företag och organisationer ställer ut och mässan besöks av cirka 10 000 personer.

Acando är ett konsultbolag vars affärsidé är att tillsammans med sina uppdragsgivare skapa affärsnytta genom att förbättra och effektivisera processer, organisation och digitala lösningar. Vi utmärker oss för vår förmåga att kombinera kompetens inom strategi och affärsverksamhet med gedigen teknisk expertis och en djupgående förståelse för hur organisationer fungerar. Koncernen har cirka 1800 anställda i fyra länder i Europa samt leveranscentra i Indien och Lettland. Acando omsatte närmare 2 miljarder kronor 2014 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information se www.acando.se

> LÄS MER OM UNDERHÅLL

För frågor kontakta:
Magnus Carlsson, Acando, tfn 031-345 32 97
Anna Jarnö, affärsansvarig för Underhållsmässan på Svenska Mässan, tfn 031-708 80 85.

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och inkluderar tre verksamhetsdrivande bolag: Gothia Towers AB, Svenska Mässan Mässor och Möten AB och Bok & Bibliotek i Norden AB. Ambitionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Varje år besöker drygt 1,5 miljoner människor mötesplatsen. Svenska Mässans ändamål är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,5 miljarder i besöksnäringseffekter till Göteborgsregionen. Koncernen har drygt 750 årsanställda. Läs mer på www.svenskamassan.se