En Öl & Whiskymässas stora öltävling - vinnare i elva kategorier samt mässans bästa öl!

Vinnarna i En Öl & Whiskymässas stora öltävling.

I helgen, 22-23 april, arrangeras En Öl & Whiskymässa och för andra året hålls en stor domarledd öltävling. Nära 400 öl har provats blint av 17 certifierade domare som utsett pristagare i elva olika kategorier samt ”mässans bästa öl”.

Tävlingens genomförande
Alla som är med och ställer ut på mässan har fått möjlighet att delta i tävlingen och kravet är att ölen ska finnas tillgängliga för besökare på mässan. Unikt för tävlingen är att alla domare är certifierade öldomare. All bedömning sker blint, nära 400 öl har lämnats in och tävlar i elva priskategorier.

Resultat
Det blev triss för Göteborgsbryggerier i den populära klassen IPA då O/O Brewing,Stigbergets Bryggeri och Beerbliotek tog hem alla priser (guld, silver, brons) .

- Det är fantastiskt att Göteborgsbryggerier tar både guld, silver och brons. Det visar nog två saker; dels att det är mycket hög nivå är på Göteborgs bryggerier just nu samt att humleintensiva öl oftast tjänar på att drickas färskt och lokalt, säger huvuddomare Fredrik Berggren.

Stigbergets Bryggeri och Nynäshamns Ångbryggeri vann flest priser och tog hem tre medaljer var.
- Det är två oerhört stabila bryggerier. Nynäshamns Ångbryggeri är en representant för den tidiga bryggeriboomen på 90-talet och de håller fortfarande högsta internationella klass. Stigbergets Bryggeri representerar den nya vågen av hantverksbryggerier och med två guldmedaljer och en silvermedalj visar de att de är ett av Sveriges bästa bryggerier just nu, säger huvuddomare Fredrik Berggren.

Mässans bästa öl alla kategorier blev Stigbergets Promenadporter från Stigbergets Bryggeri.
- Det är egentligen en omöjligt att utse mässans bästa öl bland de olika kategoriernas vinnaröl då alla är superbra inom sin genre. Men valet föll på Stigbergets Promenadporter, en klassisk porter av brittiskt snitt, avslutar Fredrik Berggren.

KATEGORI: IPA (India Pale Ale)
GULD O/O Evergreen, O/O Brewing
SILVER GBG Beer Week 2016, Stigbergets Bryggeri
BRONS Hip Hops, Beerbliotek

KATEGORI: ALE UPP TILL 5%
GULD Brown Ale, Brygghuset Finn
SILVER Everyday IPA, Oppigårds Bryggeri
BRONS Dark Mild, Mohawk Brewing Company/Wicked Wine

KATEGORI: ALE 5,1-7%
GULD Stigbergets Saison, Stigbergets Bryggeri
SILVER Brooklyn Brown Ale, Brooklyn Brewery, Carlsberg Sverige
BRONS Ålö Ale, Nynäshamns Ångbryggeri

KATEGORI: ALE ÖVER 7%
GULD Coppersmith's Barley Wine, Coppersmith's
SILVER Boulevard Tank 7, Boulevard Brewing, Cask Sweden
BRONS Bötet Barley Wine Bourbon, Nynäshamns Ångbryggeri

KATEGORI: LAGERÖL I CENTRALEUROPEISK STIL
GULD Andechs Doppelbock Dunkel, Klosterbrauerei Andechs, Cask Sweden
SILVER Weltenburger Barock Dunkel , Welteburger Klosterbrauerei, ÖsterlenBryggarna
BRONS Litovel Classic, Litovel, TOMP

KATEGORI: ÖVRIG LAGERÖL (Internationell lager/export/modern/övrig)
GULD Tjockhult Tjinook, Nynäshamns Ångbryggeri
SILVER Rådanäs California Common, Rådanäs Bryggeri
BRONS Heineken, Spendrups

KATEGORI: PORTER/STOUT, UNDER 7%
GULD Stigbergets Promenadporter, Stigbergets Bryggeri
SILVER Stone Coffee Milk Stout, Stone Brewing, Cask Sweden
BRONS Young's Double Chocolate Stout, Wells & Young's Brewing Company, TOMP

KATEGORI: PORTER/STOUT, 7% OCH ÖVER
GULD Founders KBS, Founders Brewing Compnay, AB Wicked Wine Sweden
SILVER Sotholmen EXTRA Stout Svensk Ek, Nynäshamns Ångbryggeri
BRONS Poppels Russian Imperial Stout, Poppels Bryggeri AB

KATEGORI: VETEÖL
GULD Andechs Weissbier Hell, Klosterbrauerei Andechs, Cask Sweden
SILVER Hefenator, Bearded Rabbit Brewery
BRONS Andechs Weissbier Dunkel, Klosterbrauerei Andechs, Cask Sweden

KATEGORI: SPECIALÖL
GULD Rodenbach Grand Cru, Rodenbach, TOMP
SILVER Oude Geuze Vieille, Oud Beersel, Brewery Int.
BRONS Sour Berry, Quite Contrary, Beerbliotek

KATEGORI: ALKOHOLFRI-/ALKOHOLSVAG ÖL (UNDER 3,5%)
GULD Carlsberg Non-Alcoholic, Carlsberg Sverige
SILVER Brooklyn Hecla Iron, Brooklyn Brewery, Carlsberg Sverige
BRONS Björkö Ale, Barlind Beer AB

En Öl & Whiskymässa - under två dagar samlas ett stort antal utställare med mikrobryggerier, bryggerier, whiskydestillerier, whisky- och ölimportörer, bryggmästare, whiskyhuvudmän och en rad olika delikatessföretag, även övrig dryck som cider, rom och avéc.

Hela veckan, 15-23 april, före och under mässan pågår GBG Beer Week, ett evenemang som anordnas av stadens bryggerier, ölpubar och ölintresserade. Under veckan arrangeras bland annat bryggerivisningar, releaser och andra ölrelaterade roligheter runt om i Göteborg.

> LÄS MER OM EN ÖL & WHISKYMÄSSA

> LÄS MER OM GBG BEER WEEK

För frågor kontakta:

En Öl & Whiskymässa:
Stanley Wong, arrangör, VD Svenska Dryckesmässor, tfn 070-812 34 36, e-post: stanley@svenskadryckesmassor.se

Öltävlingen:
Fredrik Berggren, huvuddomare, tfn 0736-38 28 31, e-post: fredrik@beersweden.se