Författarna i Belarus: På jakt efter frihet

Vid årets bokmässa riktas strålkastarljuset mot vårt grannland Belarus (Vitryssland).

– Det är hög tid att ge plats åt författarna och deras situation i Belarus, säger Ola Wallin från Svenska PEN, de har drabbats av president Aljaksandr Lukasjenkas hårdföra styre, men de bevisar att litteraturen är starkare än makten.
– För det skriva ordet råder ett oförutsägbart undantagstillstånd. Vissa titlar kan ges ut, andra inte. En dag razzia och förbud att framträda, nästa dag ingriper ingen myndighet alls, säger Maria Söderberg, producent för ”Litterarturresan” en aktivitet sedan tio år tillbaka i Belarus.

På Bokmässan i Göteborg medverkar Belarus främsta författare: Svetlana Aleksievitj, tidigare utgiven i Sverige och mest känd för boken Bön för Tjernobyl, Barys Pjatrovitj, Ales Pasjkevitj, Andrej Chadanovitj, Artur Klinau, Maryja Martysevitj, Svieta Kurs och Anka Upala. Dessutom medverkar flera förläggare, däribland Zmicer Visnou och Zmicer Kolas, för att vittna om svårigheterna med utgivning.

På scenen ”Belarus” i H-hallen kommer ett program att pågå under mässans fyra dagar, ett femtiotal programpunkter sammanlagt.
Till programmet Belarus

Författaren Uladzimir Njakljajeu, som kandiderade till presidentposten 2010, är inbjuden, men kan troligen inte komma. Han greps i samband med valdagen och är nu dömd till ett villkorligt straff för uppvigling, vilket innebär att han inte får lämna sin hemstad Minsk.

I anslutning till Bokmässan utkommer flera nya översättningar av belarusiska boktitlar samt en antologi med texter av 30 författare från Belarus.

Bokmässan pågår den 22 -25 september på Svenska Mässan, Göteborg. Hela programmet finns på www.bokmassan.se

Kontakt:
Birgitta Jacobsson Ekblom
, kommunikationschef Bok & Bibliotek
Tel 031-708 84 05, Mobil 070-161 65 09, bje@bokmassan.se

Ola Wallin, internationell sekreterare Svenska PEN,
Tel 08-669 65 76, ola_ersatz@me.com

Maria Söderberg Tel. 08-749 53 73, Mobil 070-3500555, info@mariafoto.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85