Från fastighetsrenovering till stadsbyggande

Från fastighetsrenovering till stadsbyggande

Genom att lyfta blicken från sina egna fastigheter kan ägare skapa värden som kommer både dem själva och allmänheten till del. Ett svenskt renoveringsprojekt drivet av Sätila Studios har fört med sig nya möjligheter för eftersatta Clerkenwell Green i London.

Bröderna Oliver och Ted Grebelius på Sätila Studios förvärvade fastigheten för ca tre år sedan. Byggnaden öppnar nu i återställt skick och i ett nästa steg kan Clerkenwell Green återfå sin roll som allmän mötesplats.

– När vi började gå igenom stadsarkiven hittade vi enormt mycket information, gamla ritningar och avbildningar av byggnaden och området runt omkring. Det fanns mycket hantverk här och det bedrevs t ex handel med levande djur. Vi vill återställa husets publika funktion genom att bjuda in restauranger och andra aktörer som kan ge människor möjlighet att uppleva huset igen, berättar Oliver Grebelius.

Under renoveringen har ambitionen varit att återskapa huset öppna karaktär, ta fram de ursprungliga golven och överhuvudtaget behålla så mycket originalmaterial som möjligt.
– I arbetet med renoveringen såg vi att området kring huset också har en stor potential att bli mer tillgängligt. Idag är Clerkenwell Green i stort sett en parkeringsplats och en rondell. Att ha en sådan tillgång i centrala London utan att utnyttja den känns helt galet. Från den lokala förvaltningens sida sågs det som ett problem att förlora parkeringsintäkter, men parkeringspengar kan inte få styra samhällsutvecklingen.

Oliver och Ted tog kontakt med andra fastighetsägare och kommunen och presenterade en skiss för att visa på Clerkenwell Greens möjligheter. Efter att frågan väckts startade också kommunen till sist en process för att utveckla platsen.
– Ofta kan man få folk med sig bara genom att lyfta en fråga och ha en passionerad åsikt som visar att man bryr sig. Vi ser framför oss ett flexibelt torg som har olika funktioner vid olika tider, marknader, konserter och uteserveringar. Någon tog upp att det skulle kunna finnas en Speakers Corner, säger Oliver.

I London sker samråd kring stadsutvecklingsfrågor inom ramen för så kallade BIDs, Business Improvement Districts. Oliver och Ted är engagerade i Clerkenswells BID.
– Vi jobbar alltid väldigt mycket med områdena omkring våra fastigheter och hur vi kan förbättra dem. Det gagnar alla i slutändan, boende såväl som arbetande och fastighetsägare. Man behöver inte alltid kräva en kalkyl där allt ska betala sig över ett visst antal år. Ibland får man bara göra saker som känns rätt.

De yngre bröderna Ted och Vincent Grebelius driver liknande projekt på andra platser i London och i Los Angeles. Om resonemanget och efternamnet känns bekant så beror det på att brödernas far, Lennart Grebelius, var en av initiativtagarna till en liknande utveckling i Göteborg på 1990-talet.

Vad som började med ett fastighetsförvärv vid Östra Larmgatan, vid Kungsportsplatsen, ledde så småningom till att Östra Larmgatan, Kungsportsplatsen, Magasinsgatan, Drottninggatan och Kyrkogatan fick en stenläggning i granit och anpassades för att ge fotgängare företräde före biltrafik – till fördel både för fastighetsägarna längs gatorna och allmänheten i Göteborg.
– Fastighetsägare visar i allmänhet för lite intresse för kvarteret och stadsdelen som deras fastigheter är en del av. Alla vinner på att försöka skapa miljöer där människor vill vara, säger Lennart Grebelius.

Clerkenwell Green
Från 1782 då byggnaden stod klar och fram till 1920, då verksamheten flyttade till Old Bailey, var Old Session House vid Clerkenwell Green den största domstolen i England. Den georgianska arkitekturen återspeglar rättsväsendets upphöjda makt: Ovanför entréhallen välver sig en kupol modellerad efter Pantheon i Rom och under rättskiparnas fötter ligger fängelsehålorna för de olyckliga fångarna. På 1700-talet var rättegångar ett folknöje och Clerkenwell Green en livlig marknadsplats. Sedan dess har byggnaden fått förfalla och marknadsplatsen framför förvandlats till parkeringsplats.

Nordic Architecture Fair är mötesplatsen för framstående arkitektur och stadsplanering. Under två händelserika dagar sammanstrålar arkitekter, stadsplanerare, fastighetsägare, byggherrar och ingenjörer för att diskutera hur framtidens samhällen bör se ut och fungera.

På Nordic Architecture Fair möter du några av världens djärvaste arkitekter och stadsbyggare, de med förmåga att realisera det ”omöjliga”. Mötesplatsen är lika mycket konferens som mässa. På mässgolvet finns ett 100-tal utställare på plats och konferensprogrammet är digert med över 100 talare.

> LÄS MER OM NORDIC ARCHITECTURE FAIR

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se