Future Lab tog besökare in i framtidens tandvård.

​Framtidens tandvård tillförde ny dimension på årets Riksstämma och Swedental

Årets Swedental tog ett stort kliv rakt in i framtidens tandvård, med temat digitalisering som färgade både kongress, utställning och aktiviteter.

-Det är roligt att se så många nya inslag och ett så tydligt framtidsfokus på årets mötesplats. Digitalisering var ett uppskattat tema som tillförde en ny dimension, säger Maria Sterner, affärsansvarig för Swedental.

13 346 dagsbesök noterades på Odontologisk Rikstämma och Swedental på Svenska Mässan, som avslutades på fredagen.

Årets tema, digitalisering, genomsyrade både utställning, kongress och aktiviteter. En stor nyhet var satsningen Future Lab, där besökare bjöds in för att provköra framtiden.

-Future Lab har varit väldigt uppskattat av såväl besökare som deltagare, säger Robert Börjes, projektledare bakom Future Lab. Vi har lyckats skapa bryggan mellan Riksstämmans vetenskap och forskning och Swedentals mer kommersiella inriktning. Och vi har gjort det med fokus på besökarens upplevelse på plats och att göra dem mer relevanta och medvetna inför en allt snabbare och mer digital framtid. Det har varit kul att se besökarnas och deltagarnas reaktioner och att det är ett koncept som verkligen fungerar, säger Robert Börjes, producent och projektledare bakom Future Lab.

På mässgolvet fick besökare även chansen att se "Världens smartaste tandklinik" – en spegling av Folktandvården Idun i Västerbotten, där ett testprojekt drivs för att genomföra digitalisering fullt ut.
- Vi har haft en jämn ström av nyfikna besökare. Mässan andas innovation och framtid och det är extra spännande när det, i fall som detta, är Folktandvården som går i bräschen för den digitala utvecklingen, säger Ajit Bakshi, samordnare för utställningen och verksamhetschef för FTV Tandtekniska, VLL.

Seminarieprogrammet på Riksstämman bestod i år av 70 punkter.
- Seminarierna var verkligen välbesökta och ett extra stort intresse väcktes kring de senaste resultaten ur två av ”årets bästa forskningsrapporter” som också presenterades under en extrainsatt pressträff, säger Lena Lobelius, pressansvarig på Sveriges Tandläkarförbund. Rapporterna som presenterades var ”Tandvården som arena för upptäckt av sexuella övergrepp” samt ”Kalkprotektin i saliv som tidig markör för inflammatorisk tarmsjukdom”.

Utställare och besökare vittnar om en hög intensitet och energi på mässgolvet. Totalt medverkade 173 utställare på nettoytan 5671 kvadratmeter. Så här tyckte några av dem:

Vi ser det som en stor möjlighet att finnas med så här. Det är ett jätteviktigt tillfälle för oss att en gång om året få visa upp all vår samlade kraft.
Gunilla Swanholm, Ordförande, Sveriges Folktandvårdsförening

Vi vill satsa på digitalisering av tandläkarkliniken – för oss är det alldeles underbart att vara här på mässan och få diskutera våra kunders utmaningar. Självklart är mässan ett bra säljtillfälle för oss.
Fredrik Paulsson, VD, Unident.

Det bästa med Swedental är alla spännande möten – här träffas både branschleverantörer och tandvårdspersonal under väldigt avslappnade former. Förutom att knyta viktiga kontakter för framtiden träffar vi kollegor i branschen och utbyter erfarenheter. Självklart kommer vi tillbaka nästa gång!
Tobias, Seger, HR-chef, Colosseum Smile

Nästa Odontologisk Riksstämma & Swedental arrangeras 13-15 november 2019 på Stockholmsmässan. Arrangemanget återvänder till Göteborg och Svenska Mässan 2020.

>LÄS MER OM SWEDENTAL

För fler frågor kontakta:

Ring Maria Sterner, affärsansvarig för Swedental på Svenska Mässan, tfn 031-708 82 35.

Sofia Gallagher

Marknadsansvarig +46 (0)31 708 80 84