Gothenburg Games på Svenska Mässan – en ny och bredare mötesplats för alla spel- och datorintresserade

Göteborg har tidigt legat i framkant med många ledande spelutvecklingsföretag såsom Dice, Ghost och SimBin ihop med mindre spelare som världsaktörerna 1337 Game Design och MD Labs. Svenska Mässan är därför nu stolta att kunna presentera Gothenburg Games den 20-22 februari 2015 – en mötesplats och ett event för alla gamers och spelintresserade där besökarna bland annat får se och känna på de senaste produkterna, uppleva e-sport och testa de nyaste spelen.

Även spelutvecklingsföretagen kommer att ha en naturlig plats för att visa upp sina verksamheter. Gothenburg Games genomförs i samarbete med datorhandlaren Inet som bland annat kommer att bjuda in kända profiler inom e-sport, genomföra events på plats och självklart stå för en omfattande butik mitt i mötesplatsens center.

Gothenburg Games genomförs 20-22 februari 2015 för att erbjuda en mötesplats och framför allt en upplevelse som ska locka alla som har intresse av datorer, datorspel och konsolspel. Dagarna kommer att erbjuda TV-sända e-sporttävlingar, testa på spel, prova-på-aktiviteter, seminarier, och även möjlighet att möta några av spelvärldens giganter.
- Parallellt arrangerar vi ett kunskapsprogram om spelutveckling, applikationer och dess användande. Vi har grymma indieutvecklare och forskning av hög klass i Göteborg och Västra Götaland, så det är naturligt att under ett och samma tak ge dem alla en möjlighet att sprida kunskap och knyta värdefulla kontakter, säger Fredrik Egelstedt, mässansvarig för Gothenburg Games.

- Det känns otroligt spännande att vara med och bygga upp Gothenburg Games tillsammans med Svenska Mässan, det är rätt i tiden att även Göteborg får en mötesplats för spel och datorer. Inets ambition är att nå ut till en bredare målgrupp än spel- och datorentusiasterna som vi idag har en mycket nära relation med. Vi tror att betydligt fler blir lockade av ett event med mycket kul aktiviteter och att få prova allt nytt som det pratas om, säger Johan Wahlberg, marknadschef på Inet.
Spelbranschen har länge efterfrågat en given och gränsöverskridande samlingspunkt i Göteborg, geografiskt nära för framför allt alla i västra och södra Sverige.

- Med Gothenburg Games kan vi erbjuda ett stort event och en mötesplats med möjlighet till lärande och insikt i vad gaming handlar om, allt från lärande och arbetsliv till att vara en svensk industrinäring som växte med 60 procent under 2012 till en omsättning på 3,7 Mdr, säger Fredrik Egelstedt.

Den 20-22 februari 2015 genomförs Gothenburg Games på Svenska Mässan i Göteborg. Det blir e-sport, spel, aktiviteter, e-sportprofiler, föreläsningar och upplevelser. Läs mer på www.gothenburggames.se och www.svenskamassan.se

För mer information, kontakta:
Fredrik Egelstedt, mässansvarig Gothenburg Games, Svenska Mässan, 031-708 82 03, fredrik.egelstedt@svenskamassan.se
Ulrica Ramstedt, affärsutvecklingschef, Svenska Mässan, 031-708 81 59, ulrica.ramstedt@svenskamassan.se
Johan Wahlberg, marknadschef Inet, 031-65 27 31, johan.wahlberg@inet.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 600 anställda, en omsättning på cirka 900 Mkr och generar årligen runt 2,3 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.