H.M. Konung Carl XVI Gustaf

Kungen besöker Trä & Teknik på Svenska Mässan

Den 28 augusti besöker H.M. Konungen Trä & Teknik, Nordens ledande mässa för träindustrin, på Svenska Mässan. Under en hel dag tar kungen del av industrins senaste innovationer, banbrytande arkitektur och moderna produktionslösningar. Besöket sker på kungens eget initiativ.

Programmet inleds på Svenska Mässan klockan 10.15 med invigningstal av H.M. Konungen, Mikael Eliasson, direktör Svenskt Trä och Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan. Sedan följer besök bland mässans utställare.

– Vi är mycket glada över kungens besök och starka engagemang för en levande skogsindustri och hållbara lösningar, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan. Trä & Teknik är Nordens största samlingsplats för träindustrin där näringsliv, politiker, leverantörer och akademi sprider och delar kunskap och erfarenheter om träets alla användningsområden. Det personliga mötet blir allt viktigare i en digitaliserad värld och på vår mötesplats kan kungen inspireras och diskutera såväl hållbara som innovativa lösningar.

Trä & Teknik arrangeras den 28-31 augusti och samlar fler än 200 utställare från hela Europa.

– På mässan samlas alla som utvecklar och arbetar inom träindustrin för att mötas, göra affärer, knyta kontakter och diskutera industrins mycket lovande framtid. Det är ett perfekt tillfälle att upptäcka träets alla användningsområden och träffa dem som driver utvecklingen framåt, säger Annika Persson, affärsutvecklare, Svenska Mässan.

Seminarieprogrammet behandlar effektiv produktion, trä som byggnadsmaterial och framtida tillväxtindustri. Trä & Teknik arrangeras av Svenska Mässan i samarbete med organisationer, forskare och företag som driver träets framtid.

I år är det 100 år sedan Svenska Mässan invigdes av kung Gustav V och drottning Viktoria den 8 juli 1918. Svenska Mässan blev Sveriges och Skandinaviens första mässa och siktar idag på att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

Vill du veta mer? Vänligen kontakta:

Kommunikationsdirektör

Pressackreditering

Som journalist behöver du ackreditera dig för att komma in på Trä & Teknik och delta under delar av kungens besök. Ansökan om ackreditering sker senast den 23 augusti och ska innehålla för- och efternamn, uppdragsgivare och kontaktuppgifter. Skicka din ansökan till nils.sjoberg@svenskamassan.se. Svar lämnas senast den 27 augusti. Du som tidigare ackrediterat dig till Trä & Teknik ackrediteras automatiskt till delar av kungens besök.

BILDER OCH PRESSMATERIAL

H.M. Konung Carl XVI Gustaf

Svenska Mässan/Trä och Teknik

OM SVENSKA MÄSSAN

Svenska Mässan koncernen, där Gothia Towers ingår, ägs av Svenska Mässan Stiftelse med syftet att främja näringslivet. Stiftelsen är ekonomiskt fristående vilket innebär att det inte finns några ägare eller investerare. Alla investeringar sker på egna meriter och allt överskott återinvesteras i verksamheten.

Läs mer på www.svenskamassan.se

Trä & Teknik är samlingsplatsen i Norden som visar upp och sprider kunskap om träets alla användningsområden. Här möts näringsliv, politiker, leverantörer och akademi för att gemensamt säkra en lönsam framtid inom träindustrin. Trä & Teknik spänner över hela bredden – från skogen, sågverk, produktion, möbelsnickeri och export till att bygga i trä, utvinning av nya material och forskning.

LÄS MER OM TRÄ & TEKNIK »

För frågor kontakta: Annika Persson, affärsutvecklare, Svenska Mässan, tfn 031-708 80 43 Stefan Sundqvist, affärsansvarig Trä & Teknik, tfn 031-708 80 71