Hundar är faktiskt ofta är välkomna på caféer och restauranger. #hundgladstad #mydog2017

MyDOG vill göra Sverige mer hundvänligt

Svenskarna kan visa mer öppenhet mot hundar och deras ägare. Det tycker MyDOG som nu tar initiativet till #hundgladstad, där hundägare kan tipsa varandra om hundvänliga caféer, restauranger och hotell. Samtidigt vill man förmedla fakta för att stävja felaktiga myter om hundar i offentliga rum.

Många hundägare lämnar hunden hemma när det är dags för en tur på stan. Detta trots att forskning visar att vi faktiskt mår betydligt bättre med hundar och andra djur i vår närhet. Hundar gör oss glada och lockar oss också att interagera med varandra. Samtidigt vet få att hundar faktiskt ofta är välkomna på offentliga platser som caféer och restauranger.

För att hjälpa hundägare att hitta Sveriges hundvänliga offentliga platser, tar nu MyDOG initiativ till tävlingen Hundglad Stad. På Instagram under hashtagen #hundgladstad #mydog2017 kan hundägare dela med sig av sina bästa tips på platser där hunden också är välkommen. De poster som fått mest uppmärksamhet i sociala medier kommer att bjudas in till den stora finalen som går av stapeln under MyDOG på Svenska Mässan den 5-8 januari.

– Vi älskar hundar och vi vet att det finns så många andra som också gör det. Vi vill underlätta för alla hundägare att spendera mer tid med sina hundar och samtidigt ge de som inte har en egen hund chans att möta hundar och se hur härliga de är, säger Tommy von Brömsen, affärsansvarig på MyDOG.
– Sverige har numera samma lagstiftning som Spanien och Frankrike men vi ser fortfarande att attityden till hundar är väldigt olika, menar Tommy.

I många andra europeiska länder, som Spanien och Frankrike, är det självklart att också hunden är välkommen till trattorian eller caféet. Där ses hunden som en uppiggande gäst som lockar till samtal. I jämförelse med dessa länder är vi i Sverige sämre på att inkludera hundar i det vardagliga sociala livet. På Västra Kennelklubben välkomnar man initiativet att inkludera hundar och deras ägare:
– Självklart är det viktigt ta hänsyn till de som är allergiska eller rädda för hundar, men vi är övertygade om att det ena inte behöver utesluta det andra. Vi vill tvärtom att fler ska få kontakt med hundar, och att ta med hunden på café eller restaurang är ett sätt att bryta utanförskapet som vissa hundägare upplever. Det här initiativet ligger helt i linje med det, säger Västra Kennelklubbens ordförande Liz-Beth Liljeqvist.

Här listas några vanliga myter om hunder i offentliga rum:

1. Det är förbjudet att gå in i affärer med sin hund. Det bestämmer butiksägaren men det finns ingen generell lagstiftning.

2. Hund får inte följa med på restaurang eller café. Det är upp till ägaren, men lagstiftningen säger bara att hundar inte får vistas där maten tillreds, d v s köket.

3. Hundar får inte följa med till en begravningsplats. Det regleras i lokala föreskrifter, men det finns ingen generell lagstiftning.

4. Hundar får inte följa med in i kyrkan. Det kan finnas lokala bestämmelser men inget som regleras i lagen.

MyDOG går av stapeln den 5-8 januari 2017 på Svenska Mässan i Göteborg och är Nordens största hundevenemang. Här erbjuds största utbudet av hundraser, tillbehör och aktiviteter i Sverige med två internationella hundutställningar och mängder av andra hundevenemang. MyDOG är den bästa möjligheten för hundägare, eller hundintresserade, att möta hundar och likasinnade.

Dessutom finns det mängder av tillbehör att köpa, spännande uppvisningar att se, intressanta föredrag att lyssna till och inte minst rasklubbstorget med massor av raser och kunniga hundmänniskor.
MyDOG arrangeras av Svenska Mässan och Västra Kennelklubben.

För frågor kontakta:
Tommy von Brömsen, affärsansvarig MyDOG, Svenska Mässan, tfn: 031-708 80 38.

E-post: tommy.vonbromsen@svenskamassan.se

För hundrelaterade frågor kontakta:
Liz-Beth Liljeqvist, ordförande Västra Kennelklubben, tfn 0768-582837.
E-post: qliz@telia.com

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se