Eukalyptus, lagerblad och lavendel är de tre dofter som används i Nose Work-träningen. Foto: Svenska Nose Work Klubben.

Nosen i fokus på MyDOG

En nyhet på MyDOG 2017 är Nose Work, som går ut på att hunden ska tränas till att hitta olika doftgömmor. I tävlingsformen av sporten göms dessa dofter inom fyra olika områden, utomhus, inomhus, utanpå fordon och i behållare. Det finns även flera svårighetsgrader, så att hunden ska kunna fortsätta att utvecklas. 100 hundar tävlar varje dag under MyDOG.

Eukalyptus, lagerblad och lavendel är de tre dofter som används i träningen. Dessa dofter har särskilt valts ut av aromaterapeuter för att de dels skiljer sig åt i lukt och dessutom är helt ofarliga att andas in.

Marie Fogelquist är vice ordförande för Svenska Nose Work Klubben. Hon har som vision att år 2020 ska alla hundägare ha hört talas om sporten och kanske till och med gått en kurs.
– Alla kan träna sin hund i Nose Work. Det är både enkelt och billigt och kan utföras vart som helst, berättar Marie Fogelquist.
– Det är en sport som hunden personligen har nytta av och tycker är kul, säger Marie.

Varje dag under mässan startar en officiell klass med tävlanden i Nose Work och det gäller att samla poäng på varje delmoment. Lyckas hunden få alla rätt blir ekipaget kvalificerat till söndagens final. Ett ekipage kan även få särskilda utnämnanden för fint samspel mellan människa och djur. Om detta samspel genomsyrar alla fyra delmoment får ekipaget ett diplom.

Tävlingarnas popularitet har redan visat sig, alla startplatserna är fyllda. 100 hundar tävlar varje dag. Och alla hundar kan delta, alltifrån en chihuahua till en grand danois.

MyDOG går av stapeln den 5-8 januari 2017 på Svenska Mässan i Göteborg och är Nordens största hundevenemang. Här erbjuds största utbudet av hundraser, tillbehör och aktiviteter i Sverige med två internationella hundutställningar och mängder av andra hundevenemang. MyDOG är den bästa möjligheten för hundägare, eller hundintresserade, att möta hundar och likasinnade.

Dessutom finns det mängder av tillbehör att köpa, spännande uppvisningar att se, intressanta föredrag att lyssna till och inte minst rasklubbstorget med massor av raser och kunniga hundmänniskor.
MyDOG arrangeras av Svenska Mässan och Västra Kennelklubben.

> LÄS MER OM MyDOG

> FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK

> FÖLJ OSS OSS PÅ INSTAGRAM

För frågor kontakta:

Tommy von Brömsen, affärsansvarig MyDOG, Svenska Mässan, tfn: 031-708 80 38.
E-post: tommy.vonbromsen@svenskamassan.se

För hundrelaterade frågor kontakta:
Liz-Beth Liljeqvist, ordförande Västra Kennelklubben, tfn 0768-582837.
E-post: qliz@telia.com