David Andersson, projektledare på Träcentrum.

Ny modell kan fördubbla omsättningen för träföretag

På årets Trä & Teknik presenteras häpnadsväckande resultat från ett Lean-inspirerat forskningsprojekt, riktat mot mindre företag.

David Andersson är projektledare på Träcentrum:
- Sanningen är att utvecklingen stått still på många håll. Man jobbar på samma sätt som man gjorde för 20, 30 år sedan, säger han.

Frågorna kring hur Sveriges träindustri ska effektiviseras och utveckla nya kompetenser är brännheta.
- Det är dessa frågor jag jobbar med varje dag, säger David Andersson.

Han deltar bl a i ett oerhört spännande forskningsprojekt, inspirerat av Lean-filosofin och Hoshin Kanri-metoden, som genomförs i samarbete mellan Träcentrum och Högskolan i Jönköping.
Faktum är att de resultat man kommit fram till kan innebära ett verkligt lyft för hundratals små och medelstora företag inom träindustrin.
- Frågan vi ställt oss är: hur ska man kunna gå från att ha en strategi i företaget till att få den att bli en verklig handling? Svaret handlar om att införa ett strukturerat arbetssätt genom att utnyttja PDCA-metodik, berättar David.
I den “verktygslåda” man använt ingår bl a smarta instrument för daglig styrning, ordning och reda (5S), ställtider (SMED), standardiserat arbetssätt, operatörsunderhåll, automatisering och digitalisering.

14 företag, med mellan 20 och 150 anställda, medverkar i studien. Fem av dem har, enligt David, kommit “långt“. Ytterligare fem “en bit på väg”.
På Trä & Teknik presenteras verkliga case. I ett exempel steg företagets omsättning per vecka från 550 000 kr till runt en miljon, d v s närmare en fördubbling inom loppet av ett år.
- Genom att arbeta strukturerat, med hjälp av vår metodik, kunde man släppa småföretagartänket, säger David.
- Förändringarna skedde väldigt snabbt. Vi mötte reaktioner som: “Nu fattar kunderna vad vi kan leverera. Nu behöver de inte längre fråga efter en offert, utan skickar bara in en beställning“.

David ser en enorm potential inom sågverk, snickerier, trähus- och möbeltillverkare och alla andra företag inom träindustrin.
Han menar att det delvis beror på att branschen generellt sett ligger på en låg nivå när det gäller effektiviseringar och strukturerade arbetssätt.
- Många mindre träindustriföretag jobbar på det sätt man alltid gjort medan t ex verkstadsindustrin har kommit betydligt längre, konstaterar han.
- För att komma vidare måste man våga tänka nytt och annorlunda. Det handlar inte bara om att öka tillväxten, utan om att överhuvudtaget överleva.

Ett vanligt fel, enligt David Andersson, är att företag “sparar ihjäl sig”.
- Man får kundkrav på sig att sänka priserna. Då gör man det och säger upp en person. Så jobbar ägaren lite hårdare.
- Snart inser ägaren att han inte har råd att köpa en ny maskin, då sparar han på det också och jobbar ännu hårdare. Från 80 till 120 timmar i veckan.
Han menar att det lätt blir en ond cirkel, där ägaren riskerar att gå in i väggen och konkursen ligger hotfullt nära.
- Vad företaget istället behöver göra är att börja arbeta strukturerat för att kunna behålla den kostym man har idag - och för att kunna växa i framtiden.

David utvecklar sina tankar i seminariesatsningen “Morgondagens Träproduktion” på Trä & Teknik, 6-9 september på Svenska Mässan i Göteborg som i år blir en bredare mötesplats, där träindustrins alla delar finns med.

Fakta Trä & Teknik/Wood Fusion 6–9 september 2016

Trä & Teknik är Nordens ledande mässa för träbranschen. Mässan samlar aktörer från hela branschen; allt från sågverk och snickerier till möbeltillverkare och verktygsleverantörer.
Nytt för i år är Framtiden Träproduktion, en scen som fokuserar helt på digitalisering, Industri 4.0 och effektivisering. Här presenteras intressanta case hur vi kan kundanpassa, automatisera och effektivisera träindustrin.

Wood Fusion är en viktig del av mässan, ett fyra dagar långt seminarium om trä och hållbart byggande där arkitekter, forskare, ingenjörer, konstruktörer, beslutsfattare och byggherrar möts. Wood Fusion arrangeras i en specialdesignad lounge på Svenska Mässan. Här diskuterar arkitekter, forskare, ingenjörer och konstruktörer förutsättningarna för att bygga mer med trä. En monumental träskulptur, kallad “Woodstock”, markerar platsen.

> LÄS MER OM TRÄ & TEKNIK/WOOD FUSION

För frågor kontakta:

David Andersson, projektledare på Träcentrum, tfn 072-563 44 00.
Annika Persson, affärsutvecklare, Svenska Mässan, tfn 031-708 80 43.
Stefan Sundqvist, affärsansvarig Trä & Teknik, tfn 031-708 80 71.

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år besöker cirka 1,8 miljoner mötesplatsen. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se