Pressinbjudan till Båtmässan 31 februari - 8 februari 2015 på Svenska Mässan, Göteborg

Nu startar båtsäsongen i Skandinavien! Den 31 januari kl. 10.00 öppnar Båtmässan som speglar livet på och vid vatten. Redan fredagen den 30 januari har bransch, press och specialinbjudna möjlighet att smygtitta på Båtmässan.

Båtmässan utvecklas mer och mer till att bli en nyhetsmässa med flera både världs- och Skandinavienpreminärer. Båtförsäljningen börjar ta fart och hållbarhet har blivit en trend som tas upp i en rad olika seminarier och produkter. I år kommer mässan givetvis att färgas av de två stora seglingsevenemangen i Göteborg i sommar: målgången av Volvo Ocean Race i juni samt Americas Cups World Series i augusti.

En hel hall är enbart avsedd för upplevelser. Bl a bygger vi upp två pooler för vattenaktiviteter. I den ena kan man prova på radiostyrda segelbåtar och i den andra poolen kan man prova Stand Up Paddling, kajak, trampbåtar och mycket mer.

Båtmässan i Göteborg och Maringuiden vill med tävlingen Årets Segelbåt uppmärksamma nya segelbåtar utifrån svenska vatten och svenska seglares värderingar. Vinnarna tillkännages på mässan lördagen den 7 februari.

Veteranbåtshallen är platsen för dig som älskar träbåtar. Där finns i år bl a två Stjärnbåtar och en Drake till beskådan.

Varje dag fokuserar vi på ett spännande tema kopplat till vattenliv i vårt scenprogram. I år har vi det starkaste programmet på många år med flera kända profiler som äventyraren Renata Chlumska, seglaren på Dongfeng/Volvo Ocean Race Martin Strömberg, ensamseglaren Sven Yrvind, TV-profilen David Hellenius, musikern och entreprenören Andreas Carlsson, OS-medaljören samt Americas Cup-seglaren Fredrik Lööf, m fl.

Mer information och exakta tider presenteras löpande här >>> och dagarna har följande teman:

Lördag 31 jan - Segling
Söndag 1 feb - Sportfiske
Måndag 2 feb - Träbåtar
Tisdag 3 feb - Kvinnliga förebilder
Onsdag 4 feb - Volvo Ocean Race
Torsdag 5 feb - Ensam är stark
Fredag 6 feb - Mat ombord samarbete med Johan i Hallen
Lördag 7 feb - Resor och destinationer
Söndag 8 feb - Sjösäkerhet

Pressprogram fredag 30 januari

kl. 09.00 Press Centre, plan 2 öppnar för ackreditering
kl. 10.00 Pressinformation Båtmässan 2015, scenen i D-hallen
kl. 11.00 Båtmässan 2015 öppnar för branschen.
kl. 12.00 Presslunch i Volvo Pentas monter i B-hallen

Press Centre är öppet:
Fredag 30/1 kl 09.00-19.00, lördag-söndag 31/1-1/2 kl 10.00-18.00
Pressackreditering görs här
Under perioden måndag-söndag 2-8 februari hanteras ackrediteringar i informationsdisken i huvudentrén. Övrigt presservice finns i mässans Servicecenter.

För mer information
Kontakta Bengt Wallin på tfn 031-708 80 91, e-post bengt.wallin@svenskamassan.se eller besök vår hemsida www.batmassan.se

Välkommen till Båtmässan i Göteborg!

Annika Orgert
Tfn 031-708 80 06, e-post press@svenskamassan.se

Svenska Mässan

Svenska Mässan Mässor och Möten AB är en av Nordens största och ledande arrangörer av mässor, events och konferenser med fokus på att skapa nya och bättre affärer genom personliga och gränsöverskridande möten. Mässportföljen, som är i ständig utveckling, består av ett 30-tal egna varumärken jämte uppdragsmässor i ett brett spektrum av branscher. Vår ambition är att vara våra kunders mest affärsskapande partner.

Svenska Mässan Mässor och Möten AB är ett helägt dotterbolag till Svenska Mässan Stiftelse. Andra bolag i Svenska Mässan-koncernen är Gothia Towers AB och Bok & Bibliotek i Norden AB.

Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se - www.svenskamassan.se