Underhållsmässan

Påminnelse - Pressinbjudan till Underhållsmässan 10-13 mars 2020

Media hälsas välkommen att ackreditera sig till Underhållsmässan i Göteborg - Europas största industrimässa inom drift och underhåll – som besöks av drygt 10 000 personer och närmare 350 utställare under fyra dagar.

Under årets Underhållsmässa kommer stort fokus att ligga på hur man ökar produktiviteten med hjälp av additiv tillverkning (3D), hållbart underhåll, industriell säkerhet och digitalisering. Ett omfattande seminarieprogram, belyser de mest aktuella frågeställningarna inom området.

Var 20:e minut skadar sig en industriarbetare i Sverige. Under Skyddsombudsdagarna, som arrangeras parallellt med Underhållsmässan, diskuteras hur man kan skapa säkrare miljöer för personer som arbetar inom industrin.

Den låga andelen kvinnor som väljer att jobba inom industrin är en utmaning som behöver lösas för att klara av kompetensförsörjningen framöver. Årets mässa väljer att satsa stort på att belysa just denna fråga och varje dag kommer det därför att hållas en programpunkt med fokus på hur vi gör industrin attraktiv för fler.

Dessutom arrangeras bland annat workshopen ”Attrahera flera! Hur man skapar den åtråvärda arbetsplatsen för både kvinnor och män” i samarbete med Nätverket för kvinnor inom drivmedels- och fordonsbranschen, Kvinnan i Leverantörsindustrin och Produktion 2030.

För hela programmet: läs mer här!

Datum: 10-13 mars 2020

Plats: Svenska Mässan i Göteborg

Ansök om presssckreditering här »

Pressrum: Plan 2 i rum R7. Pressrummet är öppet under mässans öppettider.

Öppettider: tisdag-torsdag kl 9-17 och fredag kl 9-14

Några höjdpunkter på Underhållsmässan

• 10 mars kl 13:00 – I Sveriges mest olycksdrabbade bransch skadas en industriarbetare var 20:e minut. Paneldebatt om hur vi når nollvisionen om arbetsplatsolyckor inom industrin.
  • 10 mars kl 14.00 – Om hur ny teknik från spelindustrin används för att locka unga till industriyrken.
  • 10 mars kl. 15:00 – Additiv tillverkning gör det möjligt att tillverka designade produkter och reservdelar på ett helt nytt sätt. Lars Nyborg från Chalmers tekniska högskola förklarar.
  • 11 mars kl. 15:00 – Årets Underhållsledare utses. Vinnaren nomineras vidare till den europeiska tävlingen Euro Maintenance Manager of the Year award.
  • 12 mars kl. 12:00 – Maskiner och människor som gissar om framtiden. Om hur såväl beslutstagande som kreativitet börjar automatiseras.

För mer information kontakta:
Anna Jarnö, Business Manager för Underhållsmässan på Svenska Mässan Gothia Towers
Telefon: 031-708 80 85.
E-post:anna.jarno@svenskamassan.se

Om Underhållsmässan

Underhållsmässan är norra Europas största branschöverskridande mötesplats med fokus på drift- och underhållsverksamhet. Genom att lyfta branschens viktigaste frågeställningar bidrar mötesplatsen till ökad förståelse för hur rätt utfört underhåll bidrar till stora lönsamhetsförbättringar, oavsett om det handlar om industri eller offentlig verksamhet. Närmare 350 företag och organisationer ställer ut och fackmässan besöks av cirka 10 000 personer.