Statssekreterare Eva Lindström. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

Regeringens plan för digitalisering

Som statssekreterare på Näringsdepartementet arbetar Eva Lindström med genomförandet av Smart industri, regeringens strategi för nyindustrialisering. Hon kommer till Automation Summit för att berätta mer om innehållet i initiativet, men också för att få återkoppling från företagen.

Sedan oktober 2014 är Eva Lindström statssekreterare hos närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Med flera offentliga toppjobb på meritlistan – bland annat riksrevisor och budgetchef på Finansdepartementet – arbetar hon nu för att utveckla den svenska industrin.

Hur ser du på de svenska företagens möjligheter att positionera sig internationellt?
"Vi konkurrerar med hög kompetens, god kvalitet och en relativt stark innovationskraft. Utgångsläget är bra men samtidigt sitter inte våra konkurrenter stilla, de flyttar hela tiden fram sina positioner genom att utveckla och förbättra sin produktion och sina affärsmodeller."

"Sett till antalet invånare är Sverige inte större än en mellanstor kinesisk stad, vilket faktiskt kan vara en styrka. Här finns en unik närhet till offentliga verksamheter, till beslutsfattare och till kunskapsutvecklingen inom akademin. Vi har även en hög digital mognadsnivå där både företag och privatpersoner gärna tar till sig ny teknik. Det gör oss till en intressant marknad för att testa nya tjänster och produkter."

Vad gör regeringen för att stimulera digitaliseringen?
"Tidigare politiska reformer som till exempel subventionerade hemdatorer och utbyggnad av bredband har gett god effekt. Nu arbetar vi med Smart industri – en strategi som ska stärka företagens förändringsförmåga och konkurrenskraft."

"Strategin omfattar bland annat särskilda satsningar för att få fram testbäddar. Det handlar inte bara om att bygga nya laboratoriemiljöer, minst lika viktigt är att tillgängliggöra de som redan finns och att testa koncept under verkliga förhållanden. Ett lokalt exempel är det pågående projektet ”Drive Me” som genomförs av Volvo i samverkan med bland andra Trafikverket och Transportstyrelsen. Nästa år släpps 100 självkörande fordon ut i Göteborgstrafiken."

Finns det några särskilda åtgärder för små och medelstora företag?
"För det första så måste vi inse att det finns många olika typer av företag inom denna kategori, allt från traditionella familjeföretag till heta startupbolag med digitala affärskoncept. Det gör att vi måste arbeta med flera olika insatser."

"En viktig förändring som kommer att ge effekt för mindre och nystartade företag är den nya inriktningen för statligt riskkapital. Med start i januari 2017 ska det statliga bolaget Saminvest investera i växande företag genom privat förvaltade underfonder. Det förväntas öka tillgången på riskkapital samtidigt som det bidrar till att utveckla den svenska riskkapitalmarknaden."

Vad tänker du prata om på Automation Summit?
"Det blir ett antal konkreta nedslag i vårt arbete med Smart industri. Efter sommaren presenterade vi en första handlingsplan med 45 åtgärder som vi redan har börjat bocka av. Det är kul att kunna redovisa resultat."

"En viktig anledning att vara på plats i Göteborg är också att vi från regeringens sida vill betona industrins betydelse för Sveriges utveckling. Som Mikael Damberg utrycker det; ”vi sätter industrin i finrummet”. Jag vill ta del av den spännande utveckling som drivs hos företagen och även fånga upp deras behov och önskemål för det fortsatta arbetet."

Automation Summit 2016 arrangeras av Automation Region och Svenska Mässan i samarbete med IVA. I programrådet ingår fackmässorna Scanautomatic & ProcessTeknik samt management- och IT-konsultbolaget Acando. Automation Summit genomförs i Göteborg jämna år och i Västerås ojämna år.

Mer information: www.automationsummit.se

Scanautomatic & ProcessTeknik arrangeras den 4-6 oktober på Svenska Mässan i Göteborg och är Nordens största mötesplats för framtidens automation och processteknik.

Den industriella digitaliseringen handlar om vägen in i den fjärde industriella tidsåldern och tar utgångspunkt i människan, tekniken och organisationen. Människans kunskap står i centrum och den mänskliga handlingsfriheten ges nya möjligheter. Tekniken kretsar kring intelligenta produkter som aktiva informationsbärare.

På mässorna samlas branschen under tre kunskapsintensiva dagar. Över 300 utställare visar automation, processteknik, hållbara lösningar och helhetslösningar med utrustningen på plats i produktionskedjan. Mässorna visar ny teknik och nya lösningar för en effektivare produktion och har kompetenshöjande och inspirerande seminarier.

LÄS MER OM SCANAUTOMATIC

LÄS MER OM PROCESSTEKNIK

För frågor kontakta:

Pia Nyzell, affärsansvarig Scanautomatic & ProcessTeknik, tfn 031-708 80 83.
E-post: pia.nyzell@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56