Besökare fick bl.a. testa på olika yrken både i verklighet och genom VR-teknik på mässan.

​Rekordstort engagemang för framtidens studier och jobb på Kunskap & Framtid

På Kunskap & Framtid, som avslutades i lördags, fanns ett kraftigt ökat intresse för mässans innehåll, med fullsatta seminarier och ett intensivt mässgolv.

Totalt kom 9 665 besökare till årets Kunskap & Framtid – mässan för alla som är på jakt efter framtidens studier och jobb – som pågick under tre dagar på Svenska Mässan i Göteborg. På mässgolvet var det ett högt tryck hos utställare och aktiviteter och i föreläsningssalarna var det ca 100 programpunkter som alla var mycket välbesökta.

– Vi ser det stora intresset i mässinnehållet som ett tecken på att lärare och studie- och yrkesvägledare verkligen har tagit tag i att förbereda sina elever ordentligt inför besöket, säger Maria Wimnell, affärsansvarig. Dessutom har vi även riktat mycket av innehållet till en alldeles ny målgrupp i år – besökare som är nyfikna på ett karriärbyte lite senare i livet.

På mässans jobbområde fick besökarna möjlighet att träffa rekryterande företag som SJ, Polisen, Försvarsmakten, Räddningstjänsten Storgöteborg, m.fl. Mässan erbjöd även en möjlighet att få testa på olika yrken både i verklighet och genom VR-teknik.

Nytt för i år är även mässans högrelevanta tema – att våga misslyckas – som gått som en röd tråd genom inspirationsföreläsningar och mässaktiviteter. Migrationsexpert Suad Ali drog fullt hus med sin föreläsning om att våga springa mot strömmen, och temat täcktes även av den populära och väletablerade podcasten Mathilda & Andrea som under mässan livepoddade om framtidsångest, misslyckanden och drömmar.

En annan nyhet för i år var Vägledningstorget – här stod aktörer så som CSN, BoPlats Göteborg, Arbetsförmedlingen, Manpower samt studie-och yrkesvägledare samlade för att informera och svara på besökares många frågor om studier, karriär och ekonomi.

Landets universitet och högskolor fanns på plats med studenter som informerade och motiverade besökare. Erik Modin, student på Umeå universitet tryckte på vikten av det personliga mötet med potentiella studiekamrater: ”För oss är det viktigt att nå studenterna och försöka ge en bra bild av hur det är att faktiskt läsa en utbildning här – det ger mycket mer än att läsa en text på hemsidan eller att googla."

Andra utställare och besökare vittnade om en inspirerande och betydelsefull mötesplats:

”Att vara på Kunskap & Framtid ger verkligen mer kött på benen, att komma hit och prata med personer som har gått igenom det som vi ska gå igenom, som att välja högskola, är inspirerande och motiverande.” – Anton, 17 år (besökare)

”Efter att ha varit här inser jag att man verkligen kan bli typ allt möjligt. Det finns verkligen något för alla, det finns jättemycket att välja på.” – Maria, 18 år (besökare)

”Det har varit väldigt stort intresse, både bland killar och tjejer. Många vill lära sig mer och det lyser om dem när de fått prata med oss. Vi har kunnat informera om olika inriktningar inom Försvarsmakten, vissa vill jobba mer praktiskt och andra vill veta vad de kan vidareutbilda sig till.”
Elin Forsmark, HMS Carlskrona, Försvarsmakten (utställare)

”Det har varit riktigt bra kvalitet på mässan, vi är jättenöjda. Det bästa är att man verkligen känt att man gjort skillnad – när man har hjälpt en besökare med deras framtidsval går man med ett leende på läpparna!”
Mark Misak, student på socionomprogrammet, Örebro Universitet (utställare)

Kunskap & Framtid arrangeras nästa gång den 21-23 november 2019.

För frågor om mässan, kontakta Maria Wimnell: maria.wimnell@svenskamassan.se eller tel: +46 31 750 89 01

Fakta om Kunskap & Framtid

Kunskap & Framtid är mässan för alla som är på jakt efter framtidens studier och jobb, och lockar årligen tusentals gymnasieungdomar, studenter, föräldrar, jobbsökande och lärare till Svenska Mässan.

Här finns svar på allt som rör studier, jobb, arbetsmarknad, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering.

Kunskap & Framtid arrangeras nästa gång den 21-23 november 2019.

> LÄS MER OM KUNSKAP & FRAMTID

Sofia Gallagher