Röster från Island och Brasilien på Bokmässan

Den isländska litteraturen kommer att göra ett starkt avtryck på Bokmässan i temat Röster från Island. Samtidigt gör förra årets fokusland, Brasilien, comeback med tre av sina främsta författare.

Kärlek och ond bråd död är återkommande ämnen när ett femtontal isländska författare samlas på Bokmässan 2015 för att ge en dagsaktuell spegling av landets litteratur.

Auður Ava Ólafsdóttir (Rosa candida) och Jón Kalman Stefánsson (Fiskarna har inga fötter) har tjusat läsare i hela Europa med sina romaner där kärleken står i centrum. Jóhanna Sigurðardóttir blev världens första öppet homosexuella statsminister när hon gifte sig 2010. Hennes fru Jónína Leósdóttir har nu skrivit en öppenhjärtig bok (Við Jóhanna) om deras liv och äktenskap.

Trots att Island nästan har lägst kriminalitet i hela världen kan landet stoltsera med framgångsrika deckarförfattare. Två av dem, Arnaldur Indriðason, vars böcker finns utgivna i fler än 30 länder och har sålt i miljontals exemplar, och Árni Þórarinsson ingår i Röster från Island. Så gör även Einar Már Guðmundsson, som 1995 mottog Nordiska rådets litteraturpris och vars svarta komedi Kungar av Island ger en underhållande bild av den isländska överklassen.

Några programpunkter i urval:
Andri Snær Magnason, den ende författaren som fått Isländska litteraturpriset i alla kategorier bjuder på litterär standup-show om hur science fiction kan bli fakta och om hur idéer sprids – och dör. (Fredag 25 september 17.00)
• Efter åtta års intensivt arbete finns nu de samlade islänningasagorna tillgängliga i modern svensk, dansk och norsk översättning. Författarna Einar Kárason och Gerður Kristný diskuterar sagornas tidlöshet och betydelse för nutida sagoberättande med svenska kollegor. (Torsdag 24 september 11.00).
• Vilken betydelse har böcker för barn och unga i ett litet språkområde som det isländska? Det är en fråga som barnboksskaparna Áslaug Jónsdóttir, Þórarinn Leifsson och Bergrún Íris Sævarsdóttir ställer sig i seminariet Stor litteratur för de små (Torsdag 24 september 15.00).
• För den som är nyfiken på hur poesi låter på isländska rekommenderas Rum för poesi under fredag och lördag. Där framträder bland andra de isländska poeterna Valgerður Þóroddsdóttir, Kári Tulinius och Sigurbjörg Þrastardóttir.

Samtliga programpunkter med koppling till Island.

Brasiliansk comeback

På Bokmässan förra året stod den brasilianska litteraturen i fokus. I år får mässans besökare göra närmare bekantskap med ytterligare författare från det sydamerikanska landet.

Besöker mässan gör bland andra den prisade författaren och journalisten Elvira Vigna vars huvudsakliga verk, Saker som män inte förstår och Den kärlekshistoria som gick att få till, finns översatta till svenska. Flávia Lins e Silva, författare av barn- och ungdomsböcker, har bland annat haft framgångar med sina böcker om Pilar, en blandning mellan barnböcker och resedagböcker. Daniel Esteves har vunnit flera priser för serietecknare i Brasilien och undervisar vid konstskolan HQ em Foco (“Serier i fokus”). Torsdag 24 september kl 17.00 samtalar de tre författarna i ett seminarium om den brasilianska samtidslitteraturen.

Samtliga programpunkter med koppling till Brasilien.

Följ Bokmässan på Facebook och Twitter.

Joanna Wahlsten, presskontakt Bokmässan
jw@bokmassan.se, 031-708 84 13

Bokmässan äger i år rum 24-27 september på Svenska Mässan i Göteborg och sätter Ungern och den ungerska litteraturen i fokus. Bokmässan är Nordens största kulturevenemang med 100 00 besök årligen.