SKF:s koncernchef: ”Utan underhåll stannar Sverige!”

SKF:s koncernchef: ”Utan underhåll stannar Sverige!”

SKF gör en massiv satsning på Underhållsmässan 13–16 mars 2018.
– Vi vill hjälpa svensk industri att bli mer konkurrenskraftig. Genom vår världsledande teknik kan vi göra det, säger Alrik Danielson, VD och koncernchef för SKF.

Världskoncernen SKF är sedan många djupt engagerad i Underhållsmässan, som går vartannat år på Svenska Mässan. Nästa år är inget undantag.
SKF gör en storsatsning med två montrar på cirka 100 kvadratmeter totalt. Dessutom medverkar företaget på flera punkter i konferensprogrammet och arrangerar en ”industrisafari” till sin nya digitaliserade fabrik i Göteborg.

SKF:s koncernchef Alrik Danielson är keynote-speaker på Stora Scenen.
– Vi har en enorm mängd referensfall i en rad olika branscher i hela världen där vi hjälpt kunder öka sin konkurrenskraft. Vi har inte bara tekniken och lösningarna, utan också människorna som får det att hända, säger han.
– Besökarna i vår monter kommer att få konkreta nyheter och tips på hur du kan förbättra din underhållsprocess. Utan underhåll stannar Sverige.

I Göteborg gör SKF en 190-miljonerssatsning i produktionen av sfäriska rullager. Moderna tillverkningsprocesser, t ex intelligent slipning och digitala produktionskanaler, ska öka effektiviteten och korta ställtiderna.
Digitaliserat och automatiserat underhåll spelar en avgörande roll.
– Vi satsar stort på detta. För tänk dig själv, när du kopplar samman systemen inom produktion och materialflöden skapar du förutsättningarna för en sann spårbarhet i produktionen, säger Alrik Danielson.
– Du vet exakt när den specifika detaljen är tillverkad, vet precis vad som hänt i alla relevanta processer.

Men den kunskapen, menar han, kan produktionen optimeras på ett nytt sätt.
– Genom att installera system för tillståndskontroll från SKF kan du dessutom i realtid exakt veta hur produktionen mår och kan agera därefter i vad som behöver åtgärdas.
– På det sättet skapar du helat nya förutsättningar för att få ut mer ur din utrustning och dina investeringar.

Underhållsmässan är norra Europas största branschöverskridande mötesplats med fokus på drift- och underhållsverksamhet. Fackmässan hade premiär 1984 och har sedan dess stadigt utvecklats till att vara en modern arena för den senaste teknologin, men också för erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling. Underhållsmässan arrangeras vartannat år på Svenska Mässan i Göteborg.

> LÄS MER OM UNDERHÅLLSMÄSSAN

För frågor kontakta:

Anna Jarnö, affärsansvarig för Underhållsmässan på Svenska Mässan, tfn 031-708 80 85.
E-post: anna.jarno@svenskamassan.

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se