Ta med din egen hund till MyDOG!

Nu startar nedräkningen för alla hundälskare! MyDOG som arrangeras 3-6 januari inleder som vanligt mässåret på Svenska Mässan och den här gången med nyheten att besökarnas hundar för första gången är välkomna till MyDOG! Räkna med folkfest när mässan introducerar YourDOG i E-Hallen!

På kommande mässa är det premiär för alla som vill besöka MyDOG med sin egen hund.
- Vi arrangerar MyDOG för sjunde året och ser fram emot att utöka mässan med en ny besökskategori, nämligen den egna hunden, något vi vet är efterlängtat och uppskattat av många. Det känns väldigt bra på en mässa som handlar om hundar, säger Angela Anyai, mässansvarig för MyDOG.

E-hallen full av aktiviteter för egna hunden Hon utlovar en satsning som innebär ett rejält mervärde för besökare som tar med sina hundar. Hela E-hallen kommer att vara full av aktiviteter för det egna husdjuret. Det är mässans tre samarbetspartners Royal Canin, Agria Djurförsäkring och Blå Stjärnans Djursjukhus (ny partner för i år) som kommer att ha en stor del i allt som sker på YourDOG.

- Här kommer att finnas experter och rådgivare från våra partners som kan ge tips i olika hundfrågor, till exempel om foder och försäkringar. Den egna hunden får prova på olika aktiviteter som kan vara ett komplement till hundpromenaden och hunden kan dessutom få genomgå en flygande besiktning av dagsformen. Lydnadsövningar är ett annat exempel på prova-på-aktiviteter.

YourDOG i E-hallen kommer även att bjuda på en rad olika föreläsningar och hands-on-tips på scen och mässans samarbetspartners kommer att ge de första 400 deltagarna varje dag en gratis doggybag med presenter och erbjudanden.

På plats i E-hallen för att träffa alla besökare med hund kommer dessutom TV-profilen och komikern Klara Zimmergren att vara. Hon kommer att fungera som värd och moderator och kommer att göra flera framträdanden under lördagen.

Tävla om titeln Göteborgs Charmigaste Hund Som besökare med egen hund finns dessutom möjlighet att delta i den nya tävlingen Göteborgs Charmigaste Hund. Tävlingen pågår under hela MyDOG och vinnaren koras av representanter för MyDOG, Vakk, Agria, Royal Canin och Blå Stjärnans Djursjukhus. Fina priser i form av ett halvårs foder, presentkort på veterinärbesök och ett års gratis veterinärvårdsförsäkring utlovas till vinnande vovve!

Kvalificeringstävling till världens största hundutställning

Det största dragplåstret på 2013 års MyDOG väntas de båda internationella utställningarna bli. Nytt är att MyDOG för första gången får status som en kvalificeringstävling till Crufts, världens största hundutställning. Det betyder att vinnaren i MyDOG 2 blir direktkvalificerad till Crufts 2014, som äger rum i Birmingham, Storbritannien.

-Det är en stor ära för MyDOG att få denna status, säger Liz-Beth Liljeqvist på Västra Kennelklubben som varje år arrangerar MyDOG tillsammans med Svenska Mässan i Göteborg.

Checklista för att ta med egen hund till MyDOG: • Giltigt vaccinationsintyg medtas
• Alla hundar på MyDOG måste genomgå veterinärbesiktning
• Veterinärbesiktningar sker bredvid entré 5 (huvudentrén) eller entré 1 (vid Focusbron)
• Hunden måste vara minst sex månader gammal
• Medföljande hund ska vara vaccinerad mot valpsjuka enligt följande:
  - Hund under ett års ålder vid lägst tio veckors ålder.
  - Hund över ett års ålder ska vara vaccinerad vid lägst tio månaders ålder.
  - Vaccinationen får inte vara utförd för mer än fyra år sedan.
  - Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton dagar före prov-, tävlings- och/eller utställningsdagen.

MyDOG arrangeras av Svenska Mässan i samarbete med Västra Kennelklubben.

För ytterligare information kontakta: Angela Anyai, mässansvarig MyDOG, Svenska Mässan
Telefon 031-708 86 65, mobil 0733-578 910

Mer information finns också på www.mydog.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.