Toppresultat för Svenska Mässans fackmässor

Toppresultat för Svenska Mässans fackmässor

Kvalitetsmässan ökade i både kvantitet och kvalitet. Antalet besökare ökade och samlade fler makthavare än någonsin.
Årets Swedental ökade besökssiffran med 25 procent och Odontologiska Riksstämman var helt utsåld.  Scanpack 2015 sammanfattas som en supermässa. Ökat antal besökare, fler internationella deltagare och helnöjda utställare.

- Efter hösten tre genomförda fackmässor ser vi ett trendbrott på främst besökarsidan, säger Ulrika Liss-Daniels, vd på Svenska Mässan Mässor och Möten AB. De här tre mässorna representerar vitt skilda branscher som alla står inför olika utmaningar. Därför är det extra roligt och betydelsefullt när vi kan konstatera att våra mässor och mötesplatser är arenan för att skapa affärsmöjligheter och relationer och att det personliga mötet är oöverträffat, fortsätter Ulrika.

- Det är en spännande tid att vara i mässbranschen. Samtidigt som de digitala medierna radar upp styrkebesked, enligt IRM’s senare kvartalsrapport, växer också det personliga mötet. Allt fler företag vill synas på olika sätt på våra mässor och arrangemang. Det stämmer väl med Svenska Mässans vision att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, avslutar Ulrika.

Fakta Scanpack
13 483 fackbesökare, cirka 700 fler än förra gången, 2012. En ökning med drygt fem procent. Nettoyta 17 700 kvadratmeter, alla mässhallar utnyttjades fullt ut.
Stort internationellt inslag, av årets ca 500 utställare kom 220, närmare hälften, från andra länder än Sverige. Totalt var 31 länder representerade. www.scanpack.se

Fakta Kvalitetsmässan
4 408 konferensdeltagare, en ökning med fem procent mot förra mässan 2013. 144 utställare och 2 193 kvm nettoyta. Totalt gjordes 9 925 dagsbesök på mässan, även det en ökning.
www.kvalitetsmassan.se

Fakta Swedental/ Odontologisk Riksstämma
14 390 dagsbesök noterades den näst högsta besökssiffran i mässans 42-åriga historia. 215 utställare på nettoytan drygt 6 000 kvadratmeter.
Odontologiska Riksstämman samlade 5 200 deltagare - mer än dubbelt så många som vid de senaste årens riksstämmor. www.swedental.se

Svenska Mässan är en internationell mötesplats och en av Nordens största och ledande arrangörer av mässor, events och konferenser med fokus på att skapa nya och bättre affärer genom personliga och gränsöverskridande möten. I Svenska Mässan ingår även Gothia Towers som är ett av Europas största hotell med 1 200 rum, åtta restauranger, SPA-faciliteter med mera. Ambitionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

Svenska Mässan är en stiftelse som äger de tre verksamhetsdrivande bolagen: Gothia Towers AB, Svenska Mässan Mässor och Möten AB samt Bok och Bibliotek i Norden AB.

> LÄS MER OM SVENSKA MÄSSAN

För frågor, kontakta:
Ulrika Liss-Daniels, vd Svenska Mässan Mässor och Möten AB, tfn 031-708 87 71

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bland annat välrenommerade Upper House Dining, Heaven 23, West Coast och italienska Incontro. Från och med 2014 drivs koncernens mässverksamhet i eget dotterbolag, Svenska Mässan AB.

Svenska Mässan Stiftelse har tillsammans med dotterbolag drygt 600 anställda, en omsättning på 900 Mkr och generar årligen drygt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.