TUR får nytt branschråd; “Nu toppar vi laget”

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 10:44 CET

Laget är format: elva kunniga och erfarna aktörer inom rese- och turistnäringen. Tillsammans utgör de TUR:s nya branschråd.
– De ska vara vårt öga och öra mot branschen, säger Per Magnusson, mässansvarig för TUR.

• Rese- och turistindustrin är speciell och komplex, t ex med den inbyggda konkurrensen mellan incoming och outgoing.
– För oss, som mäss- och mötesarrangör, är det vitalt att kunna följa utvecklingen på nära håll och förstå branschens behov, menar Per Magnusson.
– Även om olika aktörer kan ha olika mål finns ett gemensamt intresse: att stimulera människors reslust och att utveckla TUR till en dynamisk mötesplats.

• Ett nytt branschråd är en viktig del i det stora förändringsarbetet inom TUR.
– Det stärker definitivt vår mötesplats, säger Per Magnusson.
– Vi har letat efter kreativa personer som jobbar ”hands on” och som representerar ett tvärsnitt av branschen. Och jag tycker vi lyckats mycket väl!

• Laguppställningen för det nya branschrådet:
Nicklas Bengtsson, Stena Line, Katarina Bonde, The Card, Niklas Eklund, Göteborg & Co, Lotten Fowler, SBTA, Marcus Hammarström, Stockholm Visitors Board, Ulf Hansen, Hummingbird, Bo Jakobsson, Resia, Iris Müller, Tyska Turistbyrån, Andreas Näsman, Visit Denmark, Jan Roy, Park & Resort samt en vakant plats för SJ.

Vill du veta mer? Ring Per Magnusson, mässansvarig för TUR på Svenska Mässan, tfn 031-708 86 76. Mer information finns på www.tur.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.