Vad vill framtidens turister uppleva?

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 13:03 CET

För första gången gör TUR en seminariesatsning i egen regi.
– Vi ser det som ett test. Det ska bli spännande att se vilka reaktioner vi får, säger Per Magnusson, mässansvarig.

• Föredrag och seminarier i olika ämnen har alltid funnits på TUR. Men då i extern regi. I år tar TUR-teamet ansvar för utformning och innehåll för en seminarieserie, förlagd till fackdagarna torsdag och fredag, 22-23 mars.
– Det här är en kontroversiell fråga, medger Per Magnusson.
– Vi vet att det finns kritiska röster som menar att det drar folk från mässgolvet. Samtidigt vill vi att TUR, som mötesplats, ska ge ny kunskap och höja kompetensen.

• Per Magnusson ser årets seminariesatsning som ett sätt att “provtrycka” marknaden.
– De reaktioner vi får i år kommer att påverka den framtida inriktningen av TUR.
Serien, som delvis arrangeras i samarbete med SBTA, omfattar sex programpunkter i aktuella och angelägna ämnen. Fyra seminarier är på svenska, två på engelska:

Framtidens upplevelser
 – sju viktiga trender som präglar utvecklingen
Doing business in China – how the travel market in China is changing & growing
What is on the horizon? – with regards to EU regulations affecting our industri
Är Travelpolicy dött? – debatt: ny teknologi och ny generation ställer nya krav
Framtidens kommunikation med Google – om marknadsföringsstrategier m m
An untapped Goldmine? HBT-turism – enorm potential inom gay-turism

Vill du veta mer? Ring Per Magnusson, mässansvarig för TUR på Svenska Mässan, tfn 031-708 86 76. Mer information finns på www.tur.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.