“Vi släppte loss energin och fördubblade omsättningen!”

Karl Justh, VD Nilsson Special Vehicles.

Genom ett nytt arbetssätt nådde Nilsson Special Vehicles på kort tid enastående resultat: ledtider kapades, volym och vinst ökade kraftigt.
- Vad vi gjorde var att sätta fokus på kundnyttan och släppa loss medarbetarnas inneboende energi, säger Karl Justh, VD. Och det, menar han, kan alla göra - oavsett bransch.

Nilsson Special Vehicles i Laholm har en lång historia. Företaget, som tillverkar specialfordon som ambulanser, limousiner och begravningsbilar, grundades 1945 som Yngve Nilssons Karosserifabrik.
De tre senaste åren har företaget haft en explosiv tillväxt: omsättningen har fördubblats, vinsten ökat markant och antalet anställda ökat från 36 till 60.

Karl Justh tillträdde som VD 2013. En av hans första åtgärder var att ta hjälp av Produktionslyftet och införa ett Lean-inspirerat arbetssätt.
- Vi anammade ett antal hörnstenar i Lean-konceptet och anpassade dem till vår verksamhet. Vi tog, så att säga, de godaste bitarna ur kakan.
- Produktionslyftet gick initialt in och hjälpte till med produktionsprocessen. De gav oss verktyg och hjälpte oss identifiera de svaga länkarna, säger han.

Förändringarna släppte loss ny energi hos medarbetarna, menar han:
- De har så mycket kunskap och energi inom sig, som ibland sitter låst på grund av olika strukturer. När man bemyndigar och premierar människor att ta egna beslut ser man dem utvecklas på ett helt nytt sätt.
Han tar ett konkret exempel från Lean-arbetets inledande skede:
- Det första jag gjorde var att ta bort produktionschefen. Istället fick våra fem teamledare ökat ansvar för produktionstalen inom sina team.

För att lösa ekvationen krävdes utbildningsinsatser.
- På ambulansteamet utgjordes t ex 16 procent av närvarotiden av utbildning under första året. Ändå klarade vi budget på varje bil och bilarna gick ut i tid.
- Det var en otroligt betydelsefull insats. Efter det har genomflödet ökat och vi har lyckats kapa 20 procent av produktionstiden. Vårt mål är att kapa 20-25 procent till.

Verksamheten är numera indelad i ansvarsområden.
- Alla anställda får vara med och bestämma över sin egen tid, planera efter den och ta eget ansvar, förklarar Karl Justh.
En konsekvens av det är att beslutsvägarna kortats.
- Tidigare skulle alla beslut sanktioneras uppåt och mycket skulle avgöras kollektivt, vid möten där alla skulle tycka till. Det ledde till en tröghet och en rädsla för att göra fel.

En avgörande framgångsfaktor har varit att fokusera på kundnyttan.
- Vi tar idag hand om våra kunder på ett nytt sätt. Vi satsar på kvalitet i alla led och har tagit bort allt som inte skapar kundnytta, berättar Karl Justh.
- Och vi mäter kontinuerligt kundtillfredsställelsen. Vi kan se att i takt med att den ökat har även våra volymer och vår vinst ökat.

Förbättringsarbetet fortsätter. I fjol tog Nilsson Special Vehicles hjälp av Produktionslyftet för ett andra steg, en satsning på produktutveckling.
- Vi har byggt våra fordon på Volvo-modellerna S80 och V70. Men då Volvo går över till nya bilmodeller gör även vi det. Samtidigt som vi effektiviserar på produktutvecklingssidan.
- På så sätt har vi kunnat skaffa nya kundgrupper och utökat vårt produktutbud. Bl a med ledarfordon för räddningstjänsten, läkarbilar för ambulanssjukvården, ja det mesta som har med blåljus att göra.

Han understryker att det just är kombinationen av de nya arbetssätten och produktutvecklingen som lagt grunden för framgångarna.
- Det vi gjort är inte unikt. Det kan göras i alla företag, i alla branscher. Inte minst inom träindustrin.

Karl Justh medverkar på Trä & Teknik, 6-9 september på Svenska Mässan i Göteborg. Han utvecklar sina tankar tillsammans med Hans Reich på Chalmers Professional Education, som är verksam inom Produktionslyftet, på scenen “Morgondagens Träproduktion” 9 september kl 13.00.

Fakta Trä & Teknik/Wood Fusion 6–9 september 2016

Trä & Teknik är Nordens ledande mässa för träbranschen. Mässan samlar aktörer från hela branschen; allt från sågverk och snickerier till möbeltillverkare och verktygsleverantörer.
Nytt för i år är Morgondagens Träproduktion, en scen som fokuserar helt på digitalisering, Industri 4.0 och effektivisering. Här presenteras intressanta case hur vi kan kundanpassa, automatisera och effektivisera träindustrin.

Wood Fusion är en viktig del av mässan, ett fyra dagar långt seminarium om trä och hållbart byggande där arkitekter, forskare, ingenjörer, konstruktörer, beslutsfattare och byggherrar möts. Wood Fusion arrangeras i en specialdesignad lounge på Svenska Mässan. Här diskuterar arkitekter, forskare, ingenjörer och konstruktörer förutsättningarna för att bygga mer med trä. En monumental träskulptur, kallad “Woodstock”, markerar platsen.

>  LÄS MER OM TRÄ & TEKNIK/WOOD FUSION

För frågor kontakta:

Karl Justh, VD Nilsson Special Vehicles, tfn 0430-490 67
Annika Persson, affärsutvecklare, Svenska Mässan, tfn 031-708 80 43.
Stefan Sundqvist, affärsansvarig Trä & Teknik, tfn 031-708 80 71.

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se