Så bokar vi möten och konferenser – att bryta mönstret kan ge fördelar

Unik statistik från Svenska Möten visar att nästan alla bokar möten och konferenser mitt i veckan och under bestämda perioder under året. Att bryta mönstret kan ge fördelar.

– Det är ett invant mönster man går efter, säger Marie Andersson, innesäljchef på Svenska Möten.

Fredagar och måndagar. Alldeles vanliga arbetsdagar, men ovanliga att arrangera konferenser på. Torsdag är den mest populära mötesdagen, visar fjolårsstatistik från Svenska Möten. Tisdag, onsdag och torsdag står för hela 74 procent av konferensbokningarna. Vissa tider på året är också mer populära än andra. Maj och september till november är årets mest intensiva mötesmånader. Mötesbokaren kan ha mycket att vinna genom att våga välja en annan dag, eller tid på året, än de allra vanligaste. Man kan få många förmåner från anläggningarna som gör sitt bästa för att jämna ut kundantalet och beläggningen.

– Vi ser gärna att kunden väljer till exempel måndag-tisdag och kan då erbjuda ett förmånligare pris än övriga veckodagar. Flexibiliteten ökar också vad gäller valet av lokaler, aktiviteter och tillgång på rum, säger Lola Carlsson, bokningschef på Aronsborgs Konferenshotell i Bålsta.

Marie Andersson på Svenska Möten tror att fler och fler kommer att upptäcka fördelarna med att boka möten på lite ”ovanligare” dagar.  Det finns flera anledningar till detta. På många företag är det exempelvis inte som tidigare en enda person som är ansvarig för mötesbokningar.

– När vem som helst får uppgiften att boka så kan personen se mötet i ett bredare perspektiv. Man kanske kan få mycket mer om man inte gör som man alltid har gjort, säger hon.

Läs gärna mer om statistiken på:

Eller i konferensmagasinet Svenska Möten:

De populäraste mötesdagarna

Statistiken är baserad på antal förfrågningar till Svenska Möten.

Ankomstdag dagkonferens:
Måndag: 11%, Tisdag: 21%, Onsdag: 25,5%, Torsdag: 27%, Fredag: 14%
, Lördag: 1%
, Söndag: 0,5%

Ankomstdag logikonferens:
Måndag: 20%, Tisdag: 22%, Onsdag: 23%, Torsdag: 29%,
Fredag: 4%, Lördag: 1%, Söndag: 1%

Svenska Möten består av 128 utvalda mötesplatser över hela Sverige. Alla medlemsanläggningar är klassificerade och utvalda för att de kan erbjuda de bästa förutsättningarna för möten och konferenser. I dagsläget representerar Svenska Mötens medlemmar cirka 25 procent av den totala mötesindustrin och omsätter drygt två miljarder fördelat på cirka en miljon gästnätter. Som ledande mötespartner tar Svenska Möten ett tydligt ansvar för att driva branschens utveckling, bland annat genom strategin om möteshantering för större organisationer och i projekt som Svenska Mötesmodeller. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem. Samtliga dagkonferensanläggningar är medlemmar i Svanens nätverk, samtliga logianläggningar är Svanenmärkta. Läs mer på www.svenskamoten.se