Svenska Möten kopplar greppet om branschdata för mötesindustrin

Svenska Möten tar ett helhetsgrepp om branschdata för möten på den svenska marknaden. Genom ett nytt samarbete med dataleverantören Benchmarking Alliance får Svenska Möten som första aktör i Sverige tillgång till samlad data för möten och konferenser. Samarbetet kommer att ha stor betydelse för mötesindustrins vidare utveckling.

Huvudsyftet med avtalet är att förse Svenska Mötens 138 medlemsanläggningar med underlag för att fatta mer affärsmässiga beslut och intäktsoptimera möten och konferenser. En lika viktig del av samarbetet är att utveckla och utbilda anläggningarna till att utnyttja data för mer informerad prissättning.

I och med samarbetet kommer Svenska Möten och Benchmarking Alliance dessutom samla all tillgänglig data för mötesindustrin, vilket helt saknas i Sverige idag. – Att det inte finns samlad försäljningsdata för en industri som uppskattningsvis omsätter 7 miljarder årligen, är anmärkningsvärt. Vårt mål är att en gång för alla fastställa vad hela mötesindustrin omsätter i Sverige - även aktörer som inte är knutna till Svenska Möten, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Han fortsätter: - Det är helt naturligt att vi på Svenska Möten driver den affärsmässiga utvecklingen av mötesindustrin. Våra medlemmar blir allt bättre på att skapa värden för kunden och nu hjälper vi anläggningarna att ta nästa steg.

Benchmarking Alliance är den ledande aktören i Norden för att mäta och jämföra nyckeltal för hotell- och konferensanläggningar. Tjänsten Conference Trends möjliggör rättvisa jämförelser mellan olika typer av konferensanläggningar med individuella förutsättningar, t ex dagkonferenser gentemot konferenser med övernattning och helpension.

Avtalet med Benchmarking Alliance avser en utveckling av tjänsten Conference Trends som just nu utarbetas tillsammans med Svenska Mötens medlemmar. Utvecklingen av tjänsten syftar dels till att fånga upp samtliga intäkter kopplade till konferenser, dels till att hitta specifika nyckeltal för möten samt att kunna summera den totala intäkten förknippade med konferenser.

Henrik Karlsson, Client Management and Business Development på Benchmarking Alliance: - Vi är enormt glada för förtroendet vi fått att hjälpa Svenska Möten utveckla sina medlemmar och hela mötesbranschen. Vi ser också fram emot tjänstens utveckling och tillägget som gör att vi kan lansera Conference Trends Plus under 2019.

Satsningen är långsiktig och avtalet sträcker sig över tre år med start 2019.

För mer information, kontakta:
Jannis Norén Karas, Svenska Möten: jannis.karas@svenskamoten.se t. 073-981 00 77
Henrik Karlsson, Benchmarking Alliance: henrik.karlsson@benchmarkingalliance.com t. 070-396 77 80

• statistik mötesbranschen
  • data mötesbranschen