Svenska Möten trygga på oviss marknad

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 08:15 CEST

September 2012 blev resultatmässigt Svenska Mötens historiskt bästa månad, ett bra avslut på ett överlag starkt kvartal. Men inför fjärde kvartalet ser det betydligt tuffare ut.

Svenska Möten sammanfattar tredje kvartalet 2012 och kan konstatera en volymmässig ökning på åtta procent jämfört med samma kvartal förra året.

Det väger upp årets andra kvartal då volymerna minskade med åtta procent mot 2011.
-Det ser bra ut i dagsläget men vi har en ordentlig utmaning framför oss. Marknaden har bromsat upp efter sommaren vilket märks tydligt i försvagad orderstock framåt, säger Johan Fägerblad, VD på Svenska Möten.

Fjolåret var ett rekordår för Svenska Möten som nådde 254 miljoner kronor i förmedlad volym. Ett resultat som blir svårt att överträffa i år men Johan Fägerblad tror att man kommer att hamna relativt nära.
-Marknaden är osäker men prognosmässigt är vi trygga i att vi kommer att placera oss i närheten av en kvarts miljard även i år. Så vi ska se 2012 som ett starkt år, säger han.

Svenska Möten har under det gångna kvartalet utökat medlemsportföljen med två nya medlemmar i Stockholm, anrika Grand Hôtel och stora mötesanläggningen Skoghem och Wijk. Fokus framåt är att öka kundnyttan och kommunicera Svenska Mötens erbjudande.
-Det finns risk att 2013 blir ett riktigt tufft år men jag är inte orolig för framtiden så länge vi fortsätter utveckla och förstärka vårt erbjudande mot marknaden, säger Johan Fägerblad avslutningsvis.

Johan Fägerblad, vd Svenska Möten 070-685 30 43 johan.fagerblad@svenskamoten.se

Lena Andersson, marknadschef Svenska Möten, 070-160 09 00 lena.andersson@svenskamoten.se

Svenska Möten består av över 100 utvalda mötesplatser över hela Sverige. Alla medlemsanläggningar är klassificerade och utvalda för att de kan erbjuda de bästa förutsättningarna för möten och konferenser. I dagsläget representerar Svenska Mötens medlemmar cirka 25 procent av den totala mötesindustrin och omsätter drygt två miljarder fördelat på cirka en miljon gästnätter. Som ledande mötespartner tar Svenska Möten ett tydligt ansvar för att driva branschens utveckling, bland annat genom strategin om möteshantering för större organisationer och i projekt som Svenska Mötesmodeller. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem. Samtliga dagkonferensanläggningar är medlemmar i Svanens nätverk, samtliga logianläggningar är Svanenmärkta. Läs mer på www.svenskamoten.se