Trendbrott i svenska företags efterfrågan av konferenstjänster

Mest iögonfallande i Resegeometris senaste kvartalsmätning är att företagens efterfrågan av konferenstjänster förbättras markant mot föregående kvartal och är nu klart starkare än på flera år.

Resegeometri mäter kvartalsvis sedan 2008 hur nordiska företags efterfrågan av flyg, hotell, hyrbil, resebyrå, betal- och konferenstjänster förändras. I mätningen avseende årets tredje kvartal är den viktigaste iakttagelsen att svenska företags efterfrågan av konferenstjänster förbättras markant mot tidigare kvartal.

Av erfarenhet från våra kvartalsanalyser genom åren kan vi konstatera att just företagens efterfrågan av konferenstjänster utanför egna lokaler är en känslig och tidig indikator för vart den generella utvecklingen är på väg. Därför är det extra intressant att indextalet för denna efterfrågan nu är klart starkare än det historiska genomsnittet, och dessutom att vi inte har sett en så stark efterfrågan av konferenstjänster sedan 2011 säger Jan Borg vice vd på analysinstitutet Resegeometri Nordic AB.

Sverige befinner sig i en högkonjunktur, arbetslöshetssiffrorna är lägre än på flera år, och många passar på att byta jobb. Resultatet av detta är att det nu finns många nyanställda ute på svenska företag och organisationer, och vad är bättre än att åka på konferens för att lära känna varandra och sätta upp gemensamma mål – det här driver efterfrågan av konferenstjänster säger Sylvia Nylin vd på Svenska Möten.

Fakta om Resegeometri och kvartalsmätningen State Of The Business Travel Market:

Resegeometri har oberoende granskat såväl svensk som nordisk rese- och mötesindustri sedan 2004. I undersökningen State Of The Business Travel Market tillfrågas ca 1 000 Nordiska beslutsfattare varje kvartal hur deras behov och efterfrågan ser ut kommande tre och tolv månader. Resultatet av analyserna sammanfattas i både en nordisk aggregerad rapport och specifika landsrapporter.

Sveriges ledande mötespartner

Svenska Möten är en mötespartner och medlemsorganisation för mer än 130 noga utvalda konferensanläggningar.

Vi brinner för mötet och för att våra kunders syften, mål och visioner ska uppfyllas. Det gör vi med hjälp av 30 års branscherfarenhet, framåtanda, ständig kunskapstörst och fantastiska mötesanläggningar. Samtliga anläggningar har passerat Svenska Mötens tuffa, unika klassificeringssystem och är Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk.

Här återfinns kvalitativa storstads- och mötesanläggningar, herrgårdar och slott med kreativa mötesmiljöer.

Vi förmedlar snabb och smidig konferensbokning och hjälper till med arrangemang, tips och råd för ett bättre möte!

För mer information:

Jan Borg, Resegeometri