Peder Fredricson var trea i världscupfinalen i Göteborg i våras. Han är givetvis på plats för att rida världscuppremiären i Oslo. Foto: Roland Thunholm

​Stark svensk uppställning vid världscuppremiären

Höst betyder världscupsäsong i den västeuropeiska hoppligan Longines FEI Jumping World Cup. Premiären sker i Oslo, Norge, 16-20 oktober och Sverige ställer upp med en stark kvartett.
- Det är jätteroligt att vi har fyra svenska startplatser. Det betyder mycket att flera av våra ryttare får tävla på högsta nivå och mot bästa tänkbara motstånd, säger Henrik Ankarcrona, förbundskapten i hoppning.

De som startar i Oslo är Peder Fredricson, Henrik von Eckermann, Evelina Tovek och Douglas Lindelöw.
- Peder och Henrik har sina egna startplatser baserat på världsrankingen. Evelina är i storform just nu och Douglas har spännande hästar på väg upp, säger Henrik Ankarcrona.

Efter Oslo väntar 13 världscupdeltävlingar innan finalen i Las Vegas, USA, 15-19 april 2020. Göteborg är värd för Europafinalen under Gothenburg Horse Show 19-23 februari 2020.
- Jag kommer att försöka alternera ekipagen som startar i världscupen för att få igång flera nya hästar och ryttare på den här nivån, säger Henrik Ankarcrona, som förstås särskilt ser fram emot tävlingen på hemmaplan.
- Att komma till Göteborg och Scandinavium är alltid något speciellt. Och vi har ju fina minnen från världscupfinalen i våras när Peder kom trea.

SVT sänder direkt från alla världscuptävlingar i hoppning.

Oslo Horse Show – Arrangörens hemsida

Longines FEI Jumping World Cup 2019/2020