Bokslutet för 2013 klart

Bokslutet för 2013 klart

Ridsportförbundets bokslut för koncernen för 2013 visar ett planerat underskott på drygt 2,5 miljoner. Prognos 2, som presenterades i oktober, prickades in med en marginal på ynka minus 35 000 kronor.

2013 var ytterligare ett intensivt år för Svenska Ridsportförbundet med bland annat förbundsstämma, startskott för förslagen i Organisationsprojektet, EM på hemmaplan och mycket aktivitet och verksamhet på föreningar och ridskolor.
Boken Hästkarlar, Hästtjejer, Hästälskare – 100 år med Svenska Ridsportförbundet lanserades, och så fick även 2013 en doft av 100-årsjubileet.

Svenska Ridsportförbundet visar ett planerat underskott och Svenska Ridsportförbundets Service AB visar ett minus på 25 tkr.
Det egna kapitalet uppgår till 12,7 miljoner kronor. Rekommenderat eget kapital är 12 miljoner och överskjutande medel kommer att användas för verksamhet under 2014 med bland annat deltagande i det samlade Ryttar-VM som går i Frankrike i sommar. Ett Ryttar-VM är en kostsam verksamhet, men årets VM kommer inte att kräva medel i samma utsträckning som VM i USA 2010.

Svenska Ridsportförbundets verksamhet har växt och rekommendationen för eget kapital är från och nästa år 13 miljoner, med ett första övergångsår på 12,5 milj.
- Det är verkligen roligt att kunna visa ett så fint bokslut och både förtrondevalda och anställda på kansliet har gjort ett fantastiskt arbetet med att hålla budget och framförallt levererat många aktiviteter som skapat medlemsnytta och konkurrenskraft för vår bredd- och elitverksamhet, säger Anders Mellberg, Svenska Ridsportförbundets ordförande.
Svenska Ridsportförbundets ekonomi har stärkts under de senaste åren och trots stora satsningar på bland annat Organisationsprojektet, mästerskap och 100-årsjubileet är förbundets ekonomi stabil.

- Bokslutet för 2013 och budget för 2014 är i gott skick och inger inga farhågor för framtiden, säger Anders Mellberg. Organisationsprojektet är avslutat i och med det förslag som lades fram till stämman i maj och i förslagen finns förändringar som inledningsvis kräver ekonomiska insatser. Mycket i förslagen är verksamhetsutvecklingsfrågor som på sikt effektiviserar hela verksamheten och ger "mer ridsport för pengarna".

Förbundstämman tog beslutet att förbundet hädanefter ska ha fem sektioner i stället för tre.
- Det har inneburit viss omfördelning av verksamhetsmedel men med fem sektioner kan vi ger än mer medlemsnytta till våra föreningar och medlemmar, fortsätter Anders Mellberg.
I Svenska Ridsportförbundets Verksamhetsinriktning för 2014 och 2015 fokuseras på områdena i Målprocessen; Ett förbund, Nöjdare och flera medlemmar, Sportsliga framgångar samt Kompetens och kvalitet. Strategiplanen för 2014 har reviderats och förbundsstyrelsen tillsammans med de fem sektionerna har tillsammans plockat fram de områden som ska prioriteras under 2014.

Anders Mellberg, ordförande Svenska Ridsportförbundet, 070-106 32 00
Carina Sjöberg, generalsekreterare Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 50