Dags för final i AgriaAllsvenskan

Dags för final i AgriaAllsvenskan

Pulsen stiger inför finalen av AgriaAllsvenskan. Nu avgörs det vilket lag som blir svenska mästare under Falsterbo Horse Show 4-5 juli.

Åtta lag slåss om guldet.
- Härligt, säger Stefan Fur, ansvarig för hästområdet hos Agria Djurförsäkring. Finalen i fjol var suverän. Nu kommer det att bli än mer spännande.
Han är med all rätt förväntansfull inför starten.

Under fredagen känner lagens ryttare på banan. Dessutom lottas startordningen under festliga former på kvällen.
Semifinalsegrare under Nationaldagstävlingarn på Strömsholm blev i dubbel bemärkelse Piteå Ridklubb som vann både tävlingen och bonuspotten för laget som startat med flest ungdomar i laget under grundomgångar och semifinal.
Piteå Ridklubb som haft flest ungdomar i laget under grundomgångarna och i semifinalens två omgångar kunde kvittera ut 50 000 kronor, som ska användas för träning och utbildning av tävlande ungdomar inom föreningen.

- Det ska bli väldigt roligt att följa hur klubbarna använder träningsstödet, säger Svenska Ridsportförbundets sportchef hoppning, Annika Ersgård.
Det kommer att bli uppföljning på hur pengarna förvaltas och vilket resultat stödet ger.
Det kommer ni att kunna följa på www.ridsport.se

De allsvenska serierna på både häst och ponny har hyllats av tränare och landslagsledare.
- Det är grunden för yngre ryttare. De får en lagkänsla och vet hur det känns att rida under press. Det är så värdefullt när det senare i livet blir dags för landslagsuppdrag, fortsätter sportchef Ersgård.
Svenska Ridsportförbundets Tävlingssektion och hoppkommittén vill satsa på unga ryttare och deras möjlighet till utveckling.

På väg till Falsterbo är även busslaster med supportrar – nej inte några huliganer utan glada hästvänner som vill heja fram sina lag.
Så det är bäddat för en härlig inramning kring finalritterna som var av högsta klass i fjol.

Då vann Loviseholms Sportryttare anförda av ungdomarna i laget.
- Dom rider sjukt bra. Inga nerver alls, sa sisteryttaren och ankaret i laget Arnold Assarsson.

Så avgörs finalen
Finalen rids i två omgångar över 140-1.45-hinder. Omgång 1 rids den 4 juli klockan 10.30-12.30 och den andra omgången rids den 5 juli med start 11.45.
I prispotten finns nu 100 000 kronor till segrande lag. Segrarna blir också Svenska mästare i laghoppning.
Mer om reglerna här

Lag till final i Falsterbo:
Piteå Ridklubb, Flyinge Hästsportklubb, Norrahammar Tabergs Ridklubb, Skästa Ridcenter, Loviseholms Sporthästklubb, Dagstorpsortens Ryttarförening, Österlens Ridklubb, Södertälje Ridklubb
(Bollnäs Ridklubb var kvalade men tvingades lämna återbud, Södertälje Ridklubb ersätter)

Vinnare genom tiderna

Malin Lindeman, marknadsansvarig Agria Djurförsäkring, 0736-62 72 70