Fälttävlans EM-trupp uttagen

Fälttävlans EM-trupp uttagen

Förbundskapten Staffan Lidbeck har tagit ut truppen till EM i fälttävlan i september.

Nationstävlingen i Aachen den här veckan var sista observationstävling och genrep inför mästerskapet som rids i Skottland i mitten av september.

Uttagna till EM i fälttävlan 2015 är;
Sara Algotsson Ostholt med Reality, Johan Lundin med Johnny Cash, Ludwig Svennerstål med Franzipan, Niklas Lindbäck med Cendrillon, Anna Nilsson med Luron och Louise Svensson Jähde med Viva.

Två av de tilltänkta EM-hästarna är borta från truppen efter tävlingarna i Aachen, King Bob och Wieloch´s Utah Sun.
Ludwig Svennerståls King Bob är ansträngd i ett framben efter tävlingarna och kommer inte att vara tillbaka till EM. Louise Svensson Jähdes häst Wieloch´s Utah Sun fick sys för ett sår sedan ekipaget gått omkull på terrängbanan och är inte EM-aktuell.
- Att de båda hästarna är borta innebär naturligtvis är försvagning av truppen, men samtidigt är jag glad att båda de duktiga ryttarna har en andra häst som är EM-kvalad, säger förbundskapten Staffan Lidbeck.

Linda Algotsson och Fairnando fanns med i förbundskaptenens EM-planering men Linda Algotsson har tackat nej till en EM-plats sedan Fairnando fått en formsvacka under sommaren.

- Jag tror på den här truppen och att vi kommer att göra ett bra resultat på EM, säger Staffan Lidbeck.
- Det är ett viktigt mästerskap, inte minst för att vi ska OS-kvala här.

EM i fälttävlan rids på Blair Castle, Storbritannien, 10-13 september 2015

Staffan Lidbeck, förbundskapten fälttävlan, 0703-74 49 17